Ook Mercedes-Benz ontkomt niet aan het downsizen. Om haar zware auto’s milieuvriendelijker te maken en om ontwikkelkosten te besparen stopt het merk met de verdere ontwikkeling van V12-motoren. In plaats daarvan wil Mercedes V8-krachtbronnen met dubbele turbo gaan gebruiken.

Uitstootnormen worden aangescherpt, autokopers letten steeds meer op brandstofverbruik en de populariteit van kleinere automodellen groeit ten koste van de grotere. Mercedes-Benz trekt haar conclusies en zal geen volgende generatie V12-motoren (interne codenaam: M295) meer ontwikkelen. De huidige generaties M275 en M285 worden nog eenmaal aangepast en uitgemolken maar daarna verdwijnt de V12 volledig uit het Mercedes-assortiment.

Mercedes-Benz voert nu nog twaalfcilinder motoren in de Mercedes S- (sedan), SL- (cabriolet) en CL- (coupé) klassen, onder meer in de S600, CL600 en SL600. Daarnaast ligt de V12 in de S65, CL65 en SL65, inclusief modellen van huistuner AMG zoals de SL65 AMG. Tegenover het Duitse blad Autobild vertelt een woordvoerder dat Mercedes overwogen heeft om een V12-motor bij concurrent BMW in te kopen. Op die manier zouden ontwikkelkosten worden vermeden. De BMW-motor blijkt echter te groot te zijn om onder de motorkap van de CL- en S-klassen te passen.

Mercedes heeft dan ook besloten om in de toekomst kleinere V8-motoren met twee turbo’s te gaan gebruiken. Het merk loopt dan ook in de pas met de groene plannen van AMG, die haar zesliter V12 wil vervangen door een turbo V8. Het Britse blad Car Magazine citeert een AMG-rapport uit april 2008, waaruit blijkt dat Mercedes-Benz werkt aan V8-motoren los van AMG. Het zou gaan om een 4,0 liter V8 van 355 pk, een 4.6 van 435 pk en een 5.5 van 544 pk.