Niet langer is de Volkswagen Golf Europa’s best verkopende auto, maar de Ford Fiesta. Dat heeft Ford te danken aan goed werkende sloopregelingen in Duitsland en Italië. Subsidies voor auto’s op schone brandstof helpen ook de Volkswagen Polo en Fiat Panda aan behoorlijke verkoopstijgingen.

Over het eerste kwartaal bezien, staat de Volkswagen Golf nog steeds op nummer een als best verkopende auto in Europa. In maart echter stagneerde de Golf-verkoop met een afname van 0,1 procent ten opzichte van maart 2008 (46.415 stuks). Ondertussen klom de Ford Fiesta naar de eerste plaats met een Europese verkoop van 52.805 exemplaren, liefst 15,5 procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt de data-verwerkende organisatie Jato Dynamics.

Op de derde en vierde plaats staan de Opel Corsa en Peugeot 207 die aan verkoop verliezen (respectievelijk -10,7 en -15,4 procent). Behalve de Fiesta stijgen ook de Volkswagen Polo (+30,3 procent, vijfde plaats), Fiat Punto (+12,2 procent) en Panda (+62,2 procent). Dat zijn niet bepaald de nieuwste automodellen. Jato komt tot de conclusie dat de autoverkopen danig beïnvloed worden door sloopregelingen en andere subsidies.

In landen waar goed lopende sloopregelingen bestaan, zoals Duitsland en Italië, schaffen autobezitters die gebruik maken van deze premie vooral kleine of compacte auto’s aan. Zo beleefde de Ford Fiesta in Duitsland haar beste verkoop sinds 1998 en steeg het model in Italië naar de tweede plaats van de nationale verkoop ranglijst. De fabriek in Keulen waar de Fiesta wordt geproduceerd heeft de werktijdverkorting dan ook ingetrokken. In plaats daarvan wordt nu een extra productieshift ingevoerd om dagelijks duizend Fiesta’s meer te fabriceren.

Jato signaleert ook een verkoopbevorderend effect van milieu-stimulerende maatregelen. De Fiat Panda en Punto in het bijzonder profiteren enorm van de subsidies die de Italiaanse overheid heeft ingevoerd voor auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden. Ongeveer 25 procent van de Panda-verkopen ging om auto’s die rijden op CNG (aardgas) of LPG. David di Girolamo, hoofd Jato Consult: “We zien echt het commerciële profijt door de nieuwe regelingen. Het is belangrijk om te onderzoeken of dit een korte-termijn reactie is of dat het een blijvend effect op de markt zal hebben.”