De nieuwe Cadillac SRX wordt volgende week in Detroit officieel gepresenteerd. General Motors rechtvaardigt het uitbrengen van een middelgrote, luxe cross-over SUV – in een tijd waarin mensen vooral kleine, goedkope auto’s willen aanschaffen – met de woorden ‘zuiniger’ en ‘veiliger’.

Foto’s van de nieuwe SRX toonden we al eerder. De grote, in tweeën gedeelde grille, de verticale lichtunits en het sportieve uiterlijk zijn dan ook geen verrassing meer. Aan de binnenzijde, handmatig afgewerkt, biedt het centraal gelegen console plaats aan een ruim aanbod elektronica. Standaard vind je onder andere ‘pop-up’ 3D-navigatie, geïntegreerde harddisk voor muziek, een ‘dual screen’ entertainment systeem en Bluetooth-aansluiting. Ook gebruik je het console voor de besturing van het klimaatsysteem, de aanpasbare stoelen en de adaptieve verlichting die synchroon loopt met de wielen.

Dat is allemaal prachtig natuurlijk, maar willen autokopers dat nog wel anno 2009? Delven luxe en All Wheel Drive niet het onderspit tegenover betaalbaar? Wellicht tegen beter weten in is er volgens General Motors nog steeds een groep luxe-kopers die op zoek is naar een goed uitgeruste SUV. Toch past het in moeilijkheden verkerende bedrijf de verkoopstrategie aan en presenteert het de nieuwe SRX nadrukkelijk als ‘efficiënt’, ‘zuinig’ en ‘veilig’.

De SRX is dan wel uitgerust met een V6-motor, maar deze is direct ingespoten en heeft variabele kleptiming. Bovendien heeft de krachtbron 0,6 liter minder inhoud (3,0 l) dan in de CTS Sport sedan, waarvan het een afgeleide is. Dat resulteert in 5 pk extra vermogen (nu 260 pk) voor de nieuwe SRX, een zuiniger verbruik en lagere uitstoot, onder meer 25 procent minder koolwaterstof. De koppeling aan de Hydra-Matic 6T70-zesversnellingen automaat doet er nog een schepje bovenop, door bij constante snelheid het aantal toeren per minuut te verminderen. Je kunt zelfs kiezen om in ‘eco’ modus te rijden. Al met al claimt GM dat de SRX 10-15 procent minder brandstof verbruikt dan voorheen, maar let wel, de testen zijn nog niet afgerond.

Veilig zit je zeker in de nieuwe Cadillac SRX. Het geavanceerde elektronische slip differentieel (eLSD) geeft meer grip bij ijzel en regen. De auto heeft een sterke body structuur, een chassis dat botsingsenergie absorbeert en een extra sterke staalsoort om zijbotsingen op te vangen. Ook kent de cross-over diverse technische veiligheidssystemen, zoals laadbegrenzers, trailer stabiliteitsassistentie, diverse airbags en een feature dat het pedaal automatisch ‘loslaat’ wanneer nodig. De vraag hoe veilig je bent wanneer je wordt aangereden dóór de SRX beantwoordt Cadillac met de opmerking dat de auto ‘is ontworpen om tegemoet te komen aan de Europese beschermingsstandaarden voor voetgangers’.

Over een week staat de nieuwe SRX op de North American International Auto Show in Detroit. Productie en levering beginnen in het tweede kwartaal van 2009. Nu de Cadillac-import wordt overgeheveld naar GM Europe, moeten we nog wachten op precieze info, zoals verkrijgbaarheid in Nederland en prijs. Wel is duidelijk dat optioneel gekozen kan worden voor een (nieuwe) 2.8 V6-turbocharged motor.