Het Zweedse woord Agera betekent ‘handelen’. Sportauto-fabrikant Koenigsegg geeft haar nieuwe supercar de naam Agera omdat het woord aansluit bij de merkfilosofie: altijd maar verbeteren en de grenzen van design oprekken. Dat is vooral te merken aan de prestaties.

De Agera is eigenlijk geen echt nieuwe auto maar een verdere ontwikkeling van de CC-reeks. De Agera heeft dezelfde maten en hetzelfde chassis als de Koenigsegg CCX. Ook het afneembare dak is gelijk. Maar er zijn duidelijke verschillen, zoals de vormgeving. In vergelijking met de CCX zijn de lijnen van de Agera veel ronder. De lichtunits zijn opnieuw vormgegeven en opgesierd met LED-lampjes.

De 4.7 V8-motor keert terug in de Agera. Het vermogen is echter opgerekt naar cijfers die je alleen vindt onder supercars: 910 paardekrachten en een koppel van 1.100 Nm. Tussen de 2.680 en 6.100 tpm is 1.000 Nm aan koppel beschikbaar. Met de sequentiële versnellingsbak erbij levert dat topprestaties op. De Agera heeft niet meer dan 3,1 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. En dan stopt de auto niet voor de 390 km/u.

Koenigsegg heeft haar best gedaan om de balans van de auto te verbeteren, zodat koprollen beperkt blijven. Daarvoor is de voorkant nu even breed als de achterkant. Ook zijn er nu twee brandstoftanks, aan beide kanten een. De Agera is uitgerust met een traction control systeem waarmee verschillende rijstijlen en ondergronden kunnen worden ingesteld.

Schakelen kan met peddels aan het stuur. In de cockpit is een nieuw koolstofvezel console waarop alle informatie wordt weergegeven, van g-kracht meter via audiosysteem tot navigatie en rondetijden. Dankzij nanotechnologie schijnt de ‘Ghost Light’ sfeerverlichting door de oppervlakte van de aluminium knoppen heen.

De pre-productieversie van de Koenigsegg Agera wordt aanstaande week op de Salon van Genève onthuld. De supersportauto – prijs nog onbekend – is vanaf dan te bestellen. Wanneer de levering start is nog niet bekend. De fabrikant hoopt circa twintig stuks per jaar te produceren.