Dus de Ferrari 458 Italia is nog niet extreem genoeg? Maak kennis met de 458 Speciale, een krachtigere en meer ‘hardcore’ uitvoering van de 458.

Ferrari presenteert op de IAA in Frankfurt volgende maand de 458 Speciale. Deze heeft de krachtigste atmosferische V8 die Ferrari ooit bouwde voor een straatauto. De 4,5 liter achtcilinder heeft er 35 pk bijgekregen, waardoor het totaal op 605 pk komt. Dat is 135 pk per liter, bovendien hoeft elke pk slechts 2,13 kilogram voort te bewegen. Het koppel (540 Nm) bleef gelijk.

De standaardsprint (0 tot 100 km/u) legt de 458 Speciale af in 3,0 seconden en 6,1 seconden later wijst de teller alweer 200 aan. Beweegbare delen in de voor- en achterbumper zorgen constant voor de meest ideale verdeling tussen de goede hoeveelheid downforce en zo weinig mogelijk luchtweerstand.

Nieuw is Side Slip Angle Control (SSC) dat de zijwaartse slip analyseert en de koppeltoever optimaliseert, voor een zo hoog mogelijke bochtsnelheid. Volgens Ferrari bereikt de 458 Speciale de hoogste laterale versnelling van al zijn modellen (1,33 G).

Het uiterlijk is ook aangepast, waarbij vorm de aerodynamische functie volgt. Hoe langer je kijkt, hoe meer aanpassingen je ziet.