De 1,0 liter metende driecilinder EcoBoost doet het uitstekend in de Ford Focus en B-Max. Daarom is het niet verwonderlijk dat Ford het aandurft om deze motor met zowel 100 als 125 pk uit te rollen naar de C-Max-range en zodoende de uit de tijd geraakte atmosferische 1,6 liter motor te vervangen. De belangrijkste winst: 20 procent bijtelling in plaats van 25, vrij uniek in het segment van de midi-MPV’s. In de omgeving van Amersfoort onderzoek ik of deze éénliter in 125 pk-uitvoering geschikt is voor de C-Max.

Het starten van de motor klinkt veelbelovend omdat je minder hoort dan je van een driecilinder zou verwachten. Het blok is lekker stil en trillingen voel je niet – wel zo comfortabel. Wegrijden gaat soepel, want de koppeling is een allemansvriend en laat zich perfect doseren. Ook de versnellingsbak is prettig. De zesbak laat zich precies en gevoelig bedienen, zonder zwaar, stroef of hakerig te zijn.

Bijna sportief

Ford staat bekend als fabrikant van goed rijdende auto’s en de C-Max bevestigt dat imago. De besturing is vrij licht en ‘vaag’ genoeg rond de middenstand om niet nerveus te worden, maar bij verder insturen lekker direct. Dat leidt – zeker voor ’n auto met dergelijke proporties - tot een agiel weggedrag. De C-Max rijdt bijna sportief, dus is het nog belangrijker dat de nieuwe motor geen modderfiguur slaat.

Ford C-Max 1.0 Ecoboost

En dat doet de driepitter zeker niet. Je krijgt uiteraard geen sprintkanon, maar zonder meer een soepele machine die voldoende kracht levert. Het blok trekt in de derde versnelling zonder morren van 30 km/u naar 50 km/u en verder, al kun je met laatstgenoemde snelheid ook gerust door naar ‘vijf’. Het extra wagengewicht van de C-Max ten opzichte van voornoemde Focus of B-Max deert de motor nauwelijks. Doortrekken tot voorbij de 6000 tpm kán, maar de rek raakt er dan wel uit. Je profiteert al vroeg van het koppel, want reeds bij 1.400 tpm geeft de éénliter zijn maximale koppel van 170 Nm af.

Niet verbluffend zuinig

Dat deze kleine EcoBoost-motor en de C-Max een fijne combinatie vormen staat buiten kijf. Wat rest is het verbruik. Ten opzichte van de oude 1,6 liter moet je volgens Ford ruim 4 kilometer verder kunnen komen op een liter benzine – oftewel: een gecombineerd verbruik van 1 op 19,6 kunnen scoren. Op de gevarieerde testroute bleef het verbruik volgens de boordcomputer echter steken op 1 op 13,3. Bij snelheden tot 80 km/u is de auto zuinig, maar het snelwegverbruik blijkt bij 130 km/u een niet bepaald gunstige 1 op 11,5. Rijd je veel op binnenwegen en beperk je het tempo op de snelweg, dan laat de C-Max vriendelijkere cijfers zien. Altijd vriendelijk is in ieder geval de 20 procent bijtelling die de auto kent, hetgeen ook voor de grotere Grand C-Max met deze motor geldt.