Nissan claimt dat de nieuwe Note geen mini-MPV meer is, maar ‘in het hart van het B-segment’ zijn plek gaat veroveren. Oftewel, de tweede generatie Note moet het opnemen tegen auto’s als de Renault Clio en Volkswagen Polo. De Note oogt in elk geval een stukje lager en compacter, maar ook de ruim 4.000 euro lagere vanafprijs maakt deze Nissan ineens een stuk aantrekkelijker. Rondom het Slowaakse Bratislava ondervind ik hoeveel noten deze Note op z’n zang heeft.

Of je de Nissan Note nu een compacte MPV kan noemen of niet, met een vanafprijs van 13.490 euro concurreert de Japanner met auto’s uit het B-segment. Daar moet ook het uiterlijk voor zorgen, de nieuwe Note ziet er fris uit en oogt minder als een ‘busje’, vergeleken met z’n voorganger. Toch is ‘ie niet lager dan bijvoorbeeld de Honda Jazz. Wel is de zitpositie iets lager, maar nog steeds niet perfect. Een diepteverstelling van het stuurwiel ontbreekt en dat mag eigenlijk niet meer in dit segment. Hierdoor is een ideale zitpositie wat lastiger te creëren.

Achterin biedt de Note gelukkig enorm veel beenruimte. Met vier bovengemiddeld lange volwassenen op pad is geen enkel probleem, al is de hoeveelheid hoofdruimte achterin maar nét genoeg. De instap wordt vergemakkelijkt met achterportieren die tot 90 graden open gaan. De kofferruimte is qua grootte acceptabel en eventueel ruimer te maken door de achterbank naar voren te schuiven en/of de dubbele bodem te verwijderen.

De nieuwe Note ziet er fris uit en oogt minder als een ‘busje’.

Positieve noten

De 1.2 zonder turbo (80 pk) zal samen met de 1.2 DIG-S met compressor (98 pk en 142 Nm) voor de verkoopaantallen moeten gaan zorgen, al biedt Nissan ook de welbekende en fijne 90 pk sterke 1.5 dCi dieselmotor aan. Alle drie genieten ze 20 procent bijtelling. Op de Slowaakse wegen maak ik de eerste kilometers met de 1.2 DIG-S die vanaf februari 2014 leverbaar zal zijn. De driepitter presteert naar behoren, mits je de eco-modus uitschakelt want anders zit er amper fut in de motor. De DIG-S moet even op gang komen, maar eenmaal in het middelste toerengebied voelt ‘ie best fel aan.

De standaard handgeschakelde vijfbak schakelt trefzeker en met een prettig doseerbare koppeling is het fijn rijden. De vering is redelijk soepel en maakt ‘m best comfortabel, de hardere demping zorgt ervoor dat de hatchback minimaal overhelt in bochten. Een dynamische auto is de Note niet, maar je kunt hem best hard door bochten ‘jagen’ zonder dat ‘ie gaat tegenstribbelen. De besturing is bovendien vrij direct en biedt opvallend veel gevoel en een fijne tegendruk. Dit zorgt ervoor dat de algehele rijervaring bijzonder aangenaam is. De hoge hoeveelheid windgeruis op hogere snelheden is een puntje van kritiek.

Nissan Note

Concurrerend

Met nieuwe (optionele) veiligheidsfeatures zoals dodehoekdetectie en zelfs een 360 graden view met vier camera’s loopt de Note voorop in het B-segment. Het vernieuwde Connect navigatiesysteem werkt nog steeds even simpel en is nu voorzien van een groter scherm en internetconnectiviteit. De vanafprijs van 13.490 euro is een showroomlokker, aangezien je minimaal 14.990 euro uitgeeft voor een Note met airconditioning, een compleet audiosysteem en ‘alles elektrisch’. Toch is de Note een stuk goedkoper dan auto’s als de Honda Jazz en Ford B-Max en ruimer dan bijvoorbeeld een Renault Clio, waarmee Nissan twee vliegen in één klap slaat.