De volledig vernieuwde Citroën Grand C4 Picasso is ruimer en zuiniger dan voorheen. De dieselversie met BlueHDI krijgt een vermogen van 150 pk mee terwijl de CO2-uitstoot op niet meer dan 110 g/km komt te liggen. Dat betekent: 20 procent bijtelling.

Citroën presenteert de geheel nieuwe Grand C4 Picasso. Net als bij de C4 Picasso draagt het Grand-model het nieuwe familiegezicht van het Franse merk: de horizontale lijn met het handelsmerk, de dubbele chevron, loopt door tot aan de zijkant en omhult de led-dagrijverlichting. De dakbogen opzij beginnen bij de voorruit en gaan helemaal door tot aan de achterzijde.

Het aluminium middengedeelte daarvan heeft een dragende functie, want Citroën past in het nieuwe auto-ontwerp lichtgewicht materialen toe om tot 100 kg gewichtsbesparing te komen, ten opzichte van de huidige Grand C4 Picasso. Een deel van de afslanking dankt de nieuwkomer aan het EMP2-platform. Deze basis biedt nog meer mogelijkheden.

Zo is de ruimte binnenin toegenomen dankzij de langere wielbasis (2,84 meter), zonder de noodzaak om de totale lengte (4,59 meter) te laten groeien. De auto blijft dus wendbaar. De bagageruimte is nu de breedste in z'n klasse en bedraagt 645 liter - of 700 liter wanneer de tweede zitrij maximaal naar voren geschoven is. De knieruimte ligt, afhankelijk van de stand van de stoelen, tussen de 67 en 217 mm op de tweede zitrij en 66 tot 108 mm op de derde. Door de afmetingen en openingshoek van de deuren aan te passen belooft Citroën ook een verbeterde toegang tot de achterste (wegklapbare) rij stoelen.

20 procent bijtelling

Het merk heeft zich bij de vernieuwing ook toegelegd op het zuiniger en schoner maken van de zevenpersoons MPV. De e-HDI 90 Airdream-versie verstookt, in combinatie met de nieuwe generatie elektronische versnellingsbak ETG6, niet meer dan 3,8 l/100 km aan diesel (1 op 26,3). De CO2-uitstoot ligt met 98 g/km op een zeer laag niveau voor een auto van dit formaat. Ook de e-HDi 115 mag er zijn: zowel met ETG6 als handbak liggen de cijfers op 4,0 l/100 km en 105 g/km.

Een derde, noemenswaardige krachtbron (ook 20 procent) is de BlueHDI 150. Deze komt inclusief catalysatortechniek die de stikstofoxiden met 90 procent vermindert. Ondanks de 150 pk vermogen ligt de CO2-emissie op slechts 110 g/km (117 g/km in combinatie met automaat). Alle drie de modellen zullen worden beloond met 20 procent bijtelling.

De nieuwe zestraps handbak, leverbaar voor alle dieseluitvoeringen, heeft minder last van trillingen, schakelt sneller en draagt bij aan het lagere verbruik. De ETG6 kan naar keuze handmatig of automatisch worden bediend. Alle diesels worden voorzien van een stop/start-systeem.

Het moderne wonen

Het interieur moet het moderne wonen benaderen: veel daglicht door het grote glasoppervlak en loungecomfort dankzij het verbeterde onderstel. De slogan 'Créative Technologie' wordt eer aan gedaan met nieuwe features zoals Vision 360 (camera's met zicht rondom), een gemotoriseerde achterklep, Park Assist, actieve cruise control, aanrijdingswaarschuwing, automatisch groot licht en meer. Alles bezien lijkt de gloednieuwe Grand C4 Picasso voldoende in huis te hebben om z'n populariteit te versterken.