DS 5

DS, dat vanaf nu als apart merk opereert naast Citroën, presenteert een vernieuwde benzinemotor en nieuwe versnellingsbak in de DS 5. Meer vermogen, een lager verbruik en een lagere prijs zijn de belangrijkste voordelen.

De DS 5 THP 155 is niet meer. De nieuwe versie heet THP 165 S&S EAT6. 165 staat voor het vermogen, dat 10 pk hoger ligt dan voorheen. S&S staat voor het start/stop-systeem, dat bijdraagt aan een lager verbruik van de 1.6 benzinemotor en EAT6 is de afkorting van de nieuwe automatische versnellingsbak. Die schakelt soepeler en reageert sneller.

De CO2-uitstoot ligt door de nieuwe automaat en het start/stop-systeem maar liefst 30 g/km lager, op 135 g/km. Ook het verbruik is lager, DS geeft nu een verbruik op van 5,9 l/100 km (1 op 16,9).

De lagere CO2-uitstoot zorgt ook voor minder BPM-belasting en dat heeft weer gunstige gevolgen voor de prijs, die 2.000 euro lager ligt dan voorheen. De DS 5 THP 165 kost minimaal 34.990 euro.

Geen Citroën meer

Met de bekendmaking van de nieuwe motor heeft de importeur stilletjes het startsein gegeven voor DS als apart merk, los van Citroën. Die laatste merknaam is in het persbericht over de nieuwe motor nergens meer te bekennen. Het Citroën-logo staat nog wel op de auto’s, maar ook daar zal verandering in komen - later dit jaar.