Al 45 jaar worden auto's voor de autosport (F1, F3 en Indy Car) ontwikkeld en gebouwd door Dallara Automobili in Italië. Nu vindt het bedrijf het tijd om deze racetechnologie in te zetten voor rijplezier op de weg. Het eerste model, de Stradale - Italiaans voor 'weg' - is sinds deze week te koop. 

In plaats van te kiezen voor één carrosserievariant heeft Dallara een basisconfiguratie ontworpen die uitgebouwd kan worden tot de auto van je voorkeur. In de basis is het een 'barchetta' zonder deuren, gelijk aan een eenzitsraceauto maar dan met twee stoelen. Deze basisuitvoering kan worden geüpgradet tot roadster (door vooraan een windscherm toe te voegen), een targa (met extra 'T-frame') of coupé (inclusief twee 'gullwing' deuren). 

De Dallara Stradale is vergelijkbaar met auto's als de KTM X-Box en Ariel Atom. Ook in dit geval gaat het om een lichtgewicht auto (slechts 855 kg), die een zelfdragende carrosserie (monocoque) heeft van carbon en composiet. Volgens het vakblad Automotive News is de motor een aangepaste Ford EcoBoost met 2,3 liter inhoud. Deze levert maximaal 400 pk vermogen in de Stradale. Standaard is de auto van een 6-handbak voorzien, een automaat met flippers is een optie. Ook kan een achtervleugel worden geïnstalleerd, die zorgt voor 820 kg aan neerwaartse druk. 

Dallara Stradale

De drie kernvaardigheden van Dallara - materialen, aerodynamica en rijdynamiek - hebben het bedrijf niet tegengehouden om externe samenwerkingspartners te zoeken. Pirelli heeft speciale banden voor de Stradale ontwikkeld, Bosch de elektronica, en de GranStudio hielp mee een snel maar mooi ontwerp te tekenen. 

Als de Stradale je wat lijkt kun je deze bestellen vanaf 155.000 euro - dat is exclusief de Nederlandse belastingen.