De vernieuwde Hyundai Kona Electric is nu te bestellen. Naast het driefase-laadsysteem zijn er meer verbeteringen, waaronder een grotere actieradius. Dankzij een nieuwe fabriek is ook de levertijd korter dan voorheen.

Eerder kondigde Hyundai al de vernieuwing aan van de Kona Electric. Nu is de auto te bestellen. De SUV wordt vanaf april gebouwd. Dat gebeurt voortaan ook in Tsjechië, waar volgende maand een nieuwe fabriek opent. Daardoor zal de populaire elektrische auto sneller afgeleverd worden dan voorheen. Hyundai Nederland-directeur Berend Jan Hoekman: "Wie nu bestelt, rijdt voor de zomer.' De vanafprijs ligt op 36.795 euro, maar groter batterijpakket vanaf 41.595 euro.

Hoewel de Europese typegoedkeuring nog niet helemaal rond is, geeft het merk al voorlopige WLTP-cijfers over de verlengde actieradius. In de elektrische Kona met 64 kWh-accupakket stijgt het bereik van 449 naar circa 480 kilometer, met de 39 kWh-batterij van 289 naar ongeveer 305 kilometer. Hiervoor heeft Hyundai het motormanagement aangepast en krijgt de Kona Electric andere banden. 

Wie nu bestelt, rijdt voor de zomer

De afname van de laadtijd aan openbare laadstations of een oplaadpunt thuis ligt, dankzij het driefase 11 kW AC-systeem, op circa 20 procent. Concreet betekent dit dat laden van de 64 kWh-Kona een kleine 7,5 uur duurt, met de 39 kWh-versie ben je in minder dan 5 uur klaar. Opladen bij een 100 kW (DC-)snellaadstation neemt slechts 54 minuten meer in beslag, voor beide uitvoeringen. 

Naast het nieuwe laadsysteem is de Kona Electric nu standaard voorzien van een eCall-veiligheidsvoorziening, Hyundai Bluelink (autobediening en -informatievoorziening op afstand, inclusief Find my Car-functie), 5 jaar Live Services en een nieuw 7 inch supervisioncluster in het instrumentenpaneel. Optioneel leverbaar is het nieuwe infotainmentsysteem met 10,25 inch touchscreen. Apple CarPlay en (voorbereiding van) Android Auto vormen daar onderdeel van.