Met de mega grote grille wordt de nieuwe BMW 4 Serie Coupé een auto die je al van verre herkent. De nieuwe 4 Serie dient slechts één doel: rijplezier. Een aantal modellen is uitgevoerd met een 48V mild hybridesysteem.
Hier is de tweede generatie BMW 4 Serie Coupé! De tweedeurs, die in 2013 werd 'afgescheiden' van de 3 Serie, is nog altijd verwant aan dat model. Nu is 'ie echter 57 mm lager dan de huidige 3 sedan en heeft 'ie een spoorbreedte die 23 mm groter is. Ten opzichte van de eerste generatie 4 Serie is de nieuwe coupé gegroeid met 128 mm in lengte (tot 4,768 mm) en 27 mm in breedte (1,852 meter). Ook de hoogte en wielbasis namen toe.
BMW heeft haar nieuwe ontwerptaal - een beperkt aantal strakke lijnen gecombineerd met grote vlakken - losgelaten op het nieuwe model, zodat dit 'vanuit elke hoek onvervalst rijplezier uitstraalt'. Het eerste dat opvalt aan het design zijn de 'nieren'. Opvallend groot, bijna tot aan de onderzijde van de auto, en vertikaal geplaatst maakt deze grille dat je de 4 Serie niet kunt missen op de weg. Het is een verwijzing naar historische BMW-modellen als de 328 en 3.0 CSi.
Techniek voor meer rijplezier
Rijplezier opnieuw definiëren, dat was het enige doel bij het ontwerp van de nieuwe 4 Coupé. Daarvoor gebruikt BMW onder meer een modelspecifieke chassisafstelling, een 21 mm verlaagd zwaartepunt ten opzichte van de 3 Serie sedan en optimalisatie van het gewicht door toepassing van lichte materialen. Wens je toch nóg dynamischer te rijden, dan is er nu een M Sport model - dat weer kan worden uitgebreid met het M Sport Pack Pro, met bijvoorbeeld een sportieve soundtrack in de cabine.
Alle dieselmodellen en de benzine-topuitvoering M440i xDrive Coupé worden uitgerust met milde hybridetechniek. Gebruik van een 48V-starter-generator en een tweede accu leveren (tot 11 pk) piekvermogen, slaan (extra) remenergie op, ondersteunen bij constante snelheden en verbeteren de start/stop- en coasting-functie. Bij de modelintroductie in oktober zijn er benzineversies van 184 tot 374 pk. De 190 pk diesel wordt volgend jaar vergezeld door sterkere exemplaren. In alle varianten schakel je met een 8-traps Steptronic-automaat, al dan niet met schakelpeddels. Deze is verbeterd voor het middelste toerengebied.
BMW heeft het aanbod rijhulpsystemen uitgebreid en het Head-Up Display vergroot. De naar de rijder gerichte BMW Live Cockpit Plus omvat een instrumentenpaneel en multimedia-display. Er is toegang tot digitale diensten, waaronder het nieuwe BMW Maps, de navigatie die gebruikmaakt van data uit de 'cloud', en ook Android Auto wordt nu ondersteund. Prijzen volgen nog.
Aanraders