Volvo Cars meldt groei voor de 14e maand op rij, met de wereldwijde verkoop van 59.861 auto's in oktober, een stijging van 10% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoopstijging was vooral te danken aan de volledig elektrische auto's van het bedrijf.


Voor de periode januari-oktober 2023 verkocht het bedrijf 569.019 auto's, een stijging van 18% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

In oktober waren de geëlektrificeerde Recharge-modellen van Volvo Cars, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn, goed voor 36% van alle Volvo's die in die maand wereldwijd werden verkocht. De verkoop van volledig elektrische auto's groeide met 29% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en omvatte 18% van de totale verkoop, wat 12% was in oktober 2022.


Voor Europa groeide de verkoop naar 24.892 auto's, een stijging van 13% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.  De verkoop van Recharge auto's was goed voor 55% van de totale verkoop in de regio. In Nederland behaalt Volvo een marktaandeel van 5,25% in de maand oktober, dat was tot op heden 4,19%. Volvo blijft op de nummer 3 positie in de 'stekker' markt.


In de VS werden in oktober 11.296 auto’s verkocht, een stijging met 19% in vergelijking met vorig jaar. De verkoop van volledig elektrische auto's groeide met 49% en de Recharge-modellen vormden 27% van alle verkochte auto's in de VS in oktober.

De verkopen in China bleven in oktober gelijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat resulteerde in 15.041 auto's. Recharge auto's groeiden met 27%.

 

Het bestverkochte model in oktober was de Volvo XC60, met 20.212 auto’s (2022: 17.531), gevolgd door de XC40 met in totaal 17.022 auto’s (2022: 14.883) en de XC90 met 7.961 auto’s (2022: 7.651).