Mijn Autokopen.nl

Spyker merkoverzicht Nieuws, acties, tests, occasions en nieuwe auto's

Spyker

Spyker kopen

Het exclusieve automerk Spyker is Nederlands trots. De Grand Tourer C8 Preliator is een uniek staaltje vakmanschap op het hoogste niveau van autodesign. Elk exemplaar kent een luxe en gedetailleerd interieur, aangekleed naar de wens van de koper. De verwijzingen naar de luchtvaart - waarin het merk in een eerder leven ook actief was - zijn talrijk. 



Over Spyker

Het exclusieve automerk Spyker is Nederlands trots. De Grand Tourer C8 Preliator is een uniek staaltje vakmanschap op het hoogste niveau van autodesign. Elk exemplaar kent een luxe en gedetailleerd interieur, aangekleed naar de wens van de koper. De verwijzingen naar de luchtvaart - waarin het merk in een eerder leven ook actief was - zijn talrijk. 

Het heeft topman Victor Muller nooit ontbroken aan plannen en ook nu het bedrijf is gereorganiseerd ligt er weer een op tafel. Meerdere nieuwe modellen zijn in ontwikkeling, ter aanvulling op de C8 Preliator. Voor het SUV-segment wil Spyker ook een elektrische aandrijflijn introduceren. 

De Rijtuigenfabriek Gebroerders Spijker werd in 1880 gesticht door de Hilversumse smeden Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. Aanvankelijk bouwden de broers koetsen. Ze waren hiermee zeer succesvol. Van 1887 tot eind 1898 bouwden ze de Gouden Koets, een geschenk van het Nederlandse volk voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina. Nog altijd wordt deze door de Nederlandse vorst gebruikt tijdens Prinsjesdag.

In 1898 kochten de gebroeders Spijker een auto van de Duitse firma Benz, en een jaar later besloten ze de Benz in licentie te gaan assembleren onder de naam Spijker-Benz. Hiervoor werd aan de Amsteldijk te Amsterdam een nieuwe fabriek gebouwd. De naam van het bedrijf werd Industrieële Maatschappij Trompenburg.

In 1903 werd het merk Spijker veranderd in het meer internationaal ogende Spyker. Hetzelfde jaar bouwde Spyker de auto 60/80 HP. Het was de eerste auto ter wereld met zowel een zescilinder motor als vierwiel remmen, evenals de eerste die permanent vierwielaangedreven was.

Ook successen in de vliegtuigproductie en autosport tilden het ontwerp van de Spyker-modellen naar een hoger plan. De Spyker 14/18 HP werd tweede in de rally van Peking naar Parijs. Omdat deze rit slechts door drie auto’s werd uitgereden, verwierf de 14/18 HP veel bekendheid. Hij werd uitgebracht als Tourer.

Het automerk Spyker was vooral populair in Nederlands-Indië (nu Indonesië) en Groot-Brittannië. In dat laatste land stond het merk bekend als de ‘Rolls-Royce van Het Continent’. Spyker was in die tijd ook hofleverancier van het Nederlands Koninklijk Huis. De Spyker C4 (1922) was uitgerust met een zescilinder Maybach-motor. De auto was krachtig, betrouwbaar en luxe. De C4 vestigde in 1921 een duurrecord, door in 36 dagen een afstand van 30.000 kilometer te overbruggen. Een jaar later vestigde de auto een 24-uurs snelheidsrecord met een gemiddelde van 119 kilometer per uur.

De verkoop van de C4 viel echter behoorlijk tegen, mede door de grote Amerikaanse concurrentie. Firma Trompenburg ging failliet. In 1925 werd de productie van Spyker gestaakt en in 1926 viel het doek definitief. Het bedrijf had in totaal zo’n 1.500 auto’s geproduceerd en meer dan honderd patenten op haar naam staan.

In 1999 registreerde de Nederlandse ondernemer en miljonair Victor Muller het merk Spyker voor hernieuwd gebruik. In Zeewolde vestigde hij het bedrijf Spyker Cars, dat exclusieve, handgemaakte sportwagens bouwt. Vooral de schitterende interieurs trekken veel aandacht. Het eerste model, de C8, was ontworpen door medeoprichter Maarten de Bruin, die al jaren bouwde aan een prototype. Zoals vaker zou gebeuren in de top van het bedrijf, stapte De Bruin na verloop van tijd op na ruzie met Muller.

Onderdeel van de marketing-strategie was dat Spyker auto’s leverde voor Hollywood-films en computergames. Zo rijdt hoofdrolspeelster Sharon Stone in de film Basic Instinct 2 (2006) in een Spyker C8 Laviolette. De Spyker C8 Double 12 S racet in de Xbox 360-game Project Gotham Racing 3. Op de PlayStation 2 is de Spyker C8 Laviolette een ster in Gran Turismo 4.

De Spyker C8 - die door de jaren heen diverse, doorontwikkelde uitvoeringen kende - is nog altijd de belangrijkste auto in het huidige gamma. Het model startte met een Audi-motor onder de kap en haalde daarmee een topsnelheid van 300 kilometer per uur. De C8 was tevens verkrijgbaar in diverse straat- en race-uitvoeringen, waarvoor de C8 Spyder (de open versie) het basismodel vormde. De C8 Laviolette was de snelste, met een topsnelheid van 345 kilometer per uur. 

De Spyker C8 De Aileron (sinds 2009) kreeg een langere wielbasis dan de C8 en was stijver. Het platform was dan ook door sportautofabrikant Lotus ontwikkeld. Omdat ook Spykers belangrijkste toeleverancier in Groot-Brittannië gevestigd was, werd in 2009 de productie van Nederland naar Engeland overgeheveld.

De door Lotus ontwikkelde techniek wordt ook toegepast in de C8 Preliator (sinds 2017). Voor deze C8 heeft Spyker echter een motorencontract afgesloten met supercarmerk Koenigsegg. Die levert een vijfliter V8-motor met 600 pk vermogen en 600 Nm koppel. 

De C8-modellen hebben uiterlijke kenmerken van propellor-aangedreven vliegtuigen; een verwijzing naar de Spyker-geschiedenis begin 20e eeuw toen het merk ook vliegtuigen produceerde. Zo doen de luchtinlaten aan de zij- en bovenkant van C8 Aileron denken aan turbine-motoren uit de luchtvaart. In de velgen zijn eveneens de schoepen van een turbine-motor te herkennen. 

De open supersportauto Spyker C12 LaTurbie (2006) kon de concurrentie aan met vergelijkbare auto’s van Ferrari, Lamborghini en Aston Martin. Maar in tegenstelling tot deze merken was de C12 LaTurbie nauwelijks uitgevoerd met elektronische systemen. Superieure mechanische delen gaven, met behulp van enkele gecomputeriseerde componenten, de wagen snelheid en kracht. Volgens puristen gebeurde dit op 'authentieke wijze', met directe interactie tussen mens en machine.

De Spyker C12 Zagato – waarvan slechts 24 exemplaren zijn gebouwd – markeerde het Spyker-debuut in de Formule 1. Carrasseriebouwer en designhuis Zagato heeft net als Spyker wortels in de luchtvaartindustrie. Zodoende zijn voor de C12 veel lichtgewicht-materialen gebruikt en is de aerodynamica geperfectioneerd. De Audi W12-motor leverde 500 pk.

In 2005 behaalde het raceteam van Spyker Cars, het Spyker Squadron, de eerste successen in de FIA GT en de Le Mans series. Onder leiding van Peter van Erp en Ronald van de Laar werden meerdere podiumplaatsen behaald – een prestatie van formaat, daar deze duurraces jarenlang gedomineerd werden door de merken Porsche en Ferrari.

In 2006 kocht Spyker het Midland Formule 1-team. Het team maakte gebruik van een Spyker F8-VII met Ferrari-motoren. Het Formule 1-racen bracht Spyker grote verliezen. Ook door de GT-activiteiten schreef het merk rode cijfers. Daarbovenop vielen de autoverkopen tegen en stak een economische crisis de kop op. In 2007 liepen de verliezen op tot 72 miljoen euro. Het Formule 1-team werd daarom dat jaar alweer verkocht.

Met de nieuwe grootaandeelhouder Vladimir Antonov werd vers kapitaal aangeboord. Als voorzitter van de Snoras-bank vulde Antonov menigmaal de tekorten bij Spyker aan. Hij was verre van omstreden en werd in verband gebracht met het witwassen van geld en het hebben van criminele connecties. 

Tussen 2004 en 2013 stond Spyker genoteerd aan de Euronext-beurs. Het aandeel kelderde toen in 2007 negatieve geruchten over het merk in het nieuws kwamen. Ondanks gewonnen rechtszaken, rectificaties en het terugdraaien van de handel in het aandeel Spyker, bleef de negatieve berichtgeving het merk achtervolgen. Ook het zeer beperkt vrijgeven van cijfers hielp niet mee: bijna altijd was het onduidelijk hoe Spyker Cars ervoor stond qua productie, verkoop, schulden en bedrijfsresultaten. Het aandeel Spyker werd uiteindelijk - met nauwelijks nog enige waarde - van de Nederlandse beurs gehaald.

Toch deed het kleine, noodlijdende Spyker de wereld in 2010 versteld staan door de poging het merk Saab van de ondergang te redden. Helaas moest dat Zweedse automerk eind 2011 toch het faillissement aanvragen. Beide bedrijven werden weer gesplitst.

Flamboyant CEO Victor Muller toverde diverse keren nieuwe investeerders uit de hoge hoed. Uiteindelijk vormde het met de Chinese autobouwer Youngman een joint-venture. Youngman investeerde in de ontwikkeling van Spykers super-SUV D8 Paris-to-Peking en in het Phoenix-platform, een overblijfsel uit de Saab-tijd. In 2015 werd Spykers surseance van betaling opgeheven. Er volgde een afslanking, die in 2017 gerealiseerd was. 

De naam Super Sports Utility Vehicle (SSUV ofwel super-SUV) werd voor het eerst door Spyker gebruikt, voor een luxe vierdeursauto die een kruising vormt tussen een sport- en terreinwagen. Al in 2006 kondigde de Nederlandse autobouwer zo'n model aan: de Spyker D12 Peking-to-Paris, later gewijzigd in D8 Peking-to-Paris vanwege de keuze voor een V8-motor in plaats van een W12.

Opvallend aan de gelijknamige conceptcar uit 2006 was dat de B-stijlen ontbraken. In plaats daarvan was er een verticale verstevigingsbalk in het midden van de auto. De vormgeving had veel verwijzingen naar historische en hedendaagse sportmodellen van Spyker, zoals de Aeroblade en de 60 HP.

Spyker mag dan als eerste het idee voor een super-SUV hebben gelanceerd, nog altijd is de productieversie niet verschenen. Daarmee is het merk door z'n concurrenten ingehaald. Na de herstructurering is de D8 Peking-to-Paris echter weer in ontwikkeling genomen. Spyker wil voor z'n SUV-assortiment ook elektrische aandrijflijnen gaan gebruiken. Spyker kondigde aan hiervoor te zullen fuseren met Volta Voltare, een vliegtuigbouwer met kennis van elektromotoren.

In 2013 presenteerde Spyker z'n eerste nieuwe model sinds de reorganisatie: de B6 Venator. De compacte sportcoupé die minder dan 1.400 kg weegt zou betaalbaarder dan ooit worden, hoewel de geschatte anderhalve ton inmiddels is opgelopen tot 325.000 euro - en dan is de B6 niet eens klaar voor de verkoop. 

In 2016 kwam Spyker onverwacht op de proppen met de C8 Preliator. Van dit model, een doorontwikkelde C8 Aileron, wordt een gelimiteerd aantal gebouwd. Exclusief belastingen vraagt de Nederlandse autobouwer ook hiervoor 3,25 duizend euro. Er staat tevens een Preliator Spyder op de planning.