Spyker Nulla tenaci invia est via

Spyker wagens worden met passie gebouwd, voor gepassioneerde liefhebbers. Deze auto's zijn een ultiem statement van individualiteit, exclusief gebouwd voor de toekomstige eigenaren. Een Spyker is een creatie van tijdloze schoonheid, in de vorm van een op en top technisch pakket met een geweldige performance. Nulla tenaci invia est via: Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar. 

Lees meer

Video's

Victor Muller over de Spyker B6 Venator

Spyker laat weer van zich horen op de autosalon van Genève met de B6 Venator. Het is nog een conceptcar maar in alles een echte Spyker. Het fraaie interieur, de vele chromen details, de scherp gesneden koplampen en de opvallende grille. Wij spraken CEO Victor Muller over de B6 Venator.

Lees meer

Fotoreportages

Autosalon Genève 2016 - Spyker C8 Preliator

De grootste verrassing op de autosalon van Genève is misschien wel de aanwezigheid van Spyker met een nieuw model, de C8 Preliator. Wij spraken Spyker-baas Victor Muller over zijn nieuwste model.

Lees meer

Over Spyker

Spyker wagens worden met passie gebouwd, voor gepassioneerde liefhebbers. Deze auto's zijn een ultiem statement van individualiteit, exclusief gebouwd voor de toekomstige eigenaren. Een Spyker is een creatie van tijdloze schoonheid, in de vorm van een op en top technisch pakket met een geweldige performance.

Merk

Spyker is een van de weinige Nederlandse automerken. Onder de naam Spyker Cars worden tegenwoordig exclusieve auto’s gebouwd. Begin 20e eeuw produceerde Spyker echter ook vliegtuigen, wat nog altijd zichtbaar is in het Spyker-logo. Over de afgebeelde wielspaken heen ligt een vliegtuig-propellor. Het logo bevat behalve de merknaam ook het motto van Spyker: 'Nulla tenaci invia est via', Latijn voor 'Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar'. Het logo en motto dateren uit 1915.

Historie

De Rijtuigenfabriek Gebroerders Spijker werd in 1880 gesticht door de Hilversumse smeden Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. Aanvankelijk bouwden de broers koetsen. Ze waren hiermee zeer succesvol. Van 1887 tot eind 1898 bouwden ze de Gouden Koets, een geschenk van het Nederlandse volk voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina. Nog altijd wordt deze door de Nederlandse vorst gebruikt tijdens Prinsjesdag.

In 1898 kochten de gebroeders Spijker een auto van de Duitse firma Benz, en een jaar later besloten ze de Benz in licentie te gaan assembleren onder de naam Spijker-Benz. Hiervoor werd aan de Amsteldijk te Amsterdam een nieuwe fabriek gebouwd. De naam van het bedrijf werd Industrieële Maatschappij Trompenburg.

In 1903 werd het merk Spijker veranderd in het meer internationaal ogende Spyker. Hetzelfde jaar bouwde Spyker de auto 60/80 HP. Het was de eerste auto ter wereld met zowel een zescilinder motor als vierwiel remmen, evenals de eerste die permanent vierwielaangedreven was.
Ook successen in de vliegtuigproductie en autosport tilden het ontwerp van de Spyker-modellen naar een hoger plan. De Spyker 14/18 HP werd tweede in de rally van Peking naar Parijs. Omdat deze rit slechts door drie auto’s werd uitgereden, verwierf de 14/18 HP veel bekendheid. Hij werd uitgebracht als Tourer.

Spyker C4

Het automerk Spyker was vooral populair in Nederlands-Indië (nu Indonesië) en Groot-Brittannië. In dat laatste land stond het merk bekend als de ‘Rolls-Royce van Het Continent’. Spyker was in die tijd ook hofleverancier van het Nederlands Koninklijk Huis. De Spyker C4 (1922) was uitgerust met een zescilinder Maybach-motor. De auto was krachtig, betrouwbaar en luxe. De C4 vestigde in 1921 een duurrecord, door in 36 dagen een afstand van 30.000 kilometer te overbruggen. Een jaar later vestigde de auto een 24-uurs snelheidsrecord met een gemiddelde van 119 kilometer per uur.

De verkoop van de C4 viel echter behoorlijk tegen, mede door de grote Amerikaanse concurrentie. Firma Trompenburg ging failliet. In 1925 werd de productie van Spyker gestaakt en in 1926 viel het doek definitief. Het bedrijf had in totaal zo’n 1.500 auto’s geproduceerd en meer dan honderd patenten op haar naam staan.

Heroprichting

In 1999 registreerde de Nederlandse ondernemer en miljonair Victor Muller het merk Spyker voor hernieuwd gebruik. In Zeewolde vestigde hij het bedrijf Spyker Cars, dat exclusieve, handgemaakte sportwagens bouwt. Vooral de schitterende interieurs trekken veel aandacht. Het eerste model, de C8, was ontworpen door medeoprichter Maarten de Bruin, die al jaren bouwde aan een prototype. Zoals vaker zou gebeuren in de top van het bedrijf, stapte De Bruin na verloop van tijd op na ruzie met Muller.

Onderdeel van de marketing-strategie was dat Spyker auto’s leverde voor Hollywood-films en computergames. Zo rijdt hoofdrolspeelster Sharon Stone in de film Basic Instinct 2 (2006) in een Spyker C8 Laviolette. De Spyker C8 Double 12 S racet in de Xbox 360-game Project Gotham Racing 3. Op de PlayStation 2 is de Spyker C8 Laviolette een ster in Gran Turismo 4.

Spyker C8

De Spyker C8 is nog altijd de belangrijkste auto in het huidige gamma. Het model heeft een Audi-motor onder de kap en haalt een topsnelheid van 300 kilometer per uur. De C8 is verkrijgbaar geweest in diverse straat- en race-uitvoeringen, waarvoor de Spyder (open versie) het basismodel vormde. De C8 Laviolette was de snelste met 345 kilometer per uur. De Spyker C8 De Aileron (sinds 2009) heeft een langere wielbasis dan de C8, is stijver en heeft een door Lotus ontwikkelde wielbasis. 

De C8-modellen hebben uiterlijke kenmerken van propellor-aangedreven vliegtuigen. Zo doen de luchtinlaten aan de zij- en bovenkant van C8 Aileron denken aan turbine-motoren uit de luchtvaart. In de velgen zijn eveneens de schoepen van een turbine-motor te herkennen. Diverse onderdelen, met name onderstel-technologie, komen bij collega sportauto-fabrikant Lotus vandaan. Omdat ook Spykers belangrijkste toeleverancier in Groot-Brittannië gevestigd was, werd in 2009 de productie van Nederland naar Engeland overgeheveld.

Spyker C12

De open supersportauto Spyker C12 LaTurbie (2006) kon de concurrentie aan met vergelijkbare auto’s van Ferrari, Lamborghini en Aston Martin. Maar in tegenstelling tot deze merken was de C12 LaTurbie nauwelijks uitgevoerd met elektronische systemen. Superieure mechanische delen gaven, met behulp van enkele gecomputeriseerde componenten, de wagen snelheid en kracht. Volgens puristen gebeurde dit op ‘authentieke wijze’, met directe interactie tussen mens en machine.

De Spyker C12 Zagato – waarvan slechts 24 exemplaren zijn gebouwd – markeerde het Spyker-debuut in de Formule 1. Carrasseriebouwer en designhuis Zagato heeft net als Spyker wortels in de luchtvaartindustrie. Zodoende zijn voor de C12 veel lichtgewicht-materialen gebruikt en is de aerodynamica geperfectioneerd. De Audi W12-motor leverde 500 pk.

Motorsport

In 2005 behaalde het raceteam van Spyker Cars, het Spyker Squadron, de eerste successen in de FIA GT en Le Mans series. Onder leiding van Peter van Erp en Ronald van de Laar werden meerdere podiumplaatsen behaald – een prestatie van formaat, daar deze duurraces jarenlang gedomineerd werden door de merken Porsche en Ferrari.

In 2006 kocht Spyker het Midland Formule 1-team. Het team maakte gebruik van een Spyker F8-VII met Ferrari-motoren. Het Formule 1-racen bracht Spyker grote verliezen. Ook door de GT-activiteiten schreef het merk rode cijfers. Daarbovenop vielen de autoverkopen tegen. In 2007 liepen de verliezen op tot 72 miljoen euro. Het Formule 1-team werd daarom dat jaar alweer verkocht.

Miljoenenverliezen

Met de nieuwe grootaandeelhouder Vladimir Antonov werd vers kapitaal aangeboord. Als voorzitter van de Snoras-bank vulde Antonov menigmaal de tekorten bij Spyker aan. Hij is verre van omstreden en wordt in verband gebracht met het witwassen van geld en het hebben van criminele connecties. 

Tussen 2004 en 2013 stond Spyker genoteerd aan de Euronext-beurs. Het aandeel kelderde toen in 2007 negatieve geruchten over het merk in het nieuws kwamen. Ondanks gewonnen rechtszaken, rectificaties en het terugdraaien van de handel in het aandeel Spyker, bleef de negatieve berichtgeving het merk achtervolgen. Ook het zeer beperkt vrijgeven van cijfers hielp niet mee: bijna altijd is het onduidelijk hoe Spyker Cars ervoor staat qua productie, verkoop, schulden en bedrijfsresultaten. Het aandeel Spyker is - met nauwelijks nog enige waarde - van de Nederlandse beurs gehaald na de verplichte herstructurering door het Saab-debacle.

Begin 2010 deed het kleine, noodlijdende Spyker de wereld namelijk versteld staan door de poging het merk Saab van de ondergang te redden. Helaas moest het Zweedse automerk eind 2011 toch het faillissement aanvragen. Beide bedrijven zijn nu weer gesplitst. Spyker kondigde een nieuwe investeerder aan: de Chinese autobouwer Youngman. In een joint-venture wilden de twee samen de super-SUV D8 Peking-to-Paris bouwen. Daarnaast voorzagen ze nieuwe premiummodellen die op het Phoenix-platform - ontwikkeld in de Saab-tijd - moesten komen te staan. Dit ging niet door maar de bedrijven bezitten sindsdien aandelen in elkaar.

Spyker D8 en B6 Venator 

De naam Super Sports Utility Vehicle (SSUV) werd voor het eerst door Spyker gebruikt, voor een luxe vierdeursauto die een kruising vormt tussen een sport- en terreinwagen. Al in 2006 kondigde de Nederlandse autobouwer de Spyker D12 Peking-to-Paris aan; later gewijzigd in D8 Peking-to-Paris vanwege de keuze voor een V8-motor in plaats van een W12.

Opvallend aan de gelijknamige conceptcar is dat de B-stijlen ontbreken. In plaats daarvan is er een verticale verstevigingsbalk in het midden van de auto. De vormgeving heeft veel verwijzingen naar huidige en historische sportmodellen van Spyker, zoals de Aeroblade en de 60 HP. Nog altijd is de productieversie niet verschenen. 

In 2013 presenteerde Spyker het eerste nieuwe model sinds de herstructurering: de B6 Venator. De compacte sportcoupé die minder dan 1.400 kg weegt zou betaalbaarder dan ooit worden, circa anderhalve ton euro's. Helaas voorkwamen nieuwe financiële problemen dat de coupé op de markt kwam. Na een bijna-bankroet kondigde Spyker aan te gaan fuseren met Volta Voltare, een vliegtuigbouwer met kennis van elektromotoren.

Het eerste model waarmee Spyker echter onverwacht op de proppen kwam is de C8 Preliator (2016) met V8-krachtbron. Van dit model, een doorontwikkelde C8 Aileron, worden vijftig stuks gebouwd. Exclusief belastingen vraagt de Nederlandse autobouwer 3,25 duizend euro voor de Preliator. 'Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar.'