Jaaroverzicht 2011

2011 was het jaar van Nissan, dat de titel ‘eerste elektrische auto van het jaar ooit’ te pakken had. 2011 was het jaar van SsangYong, dat terugkeerde in Europa met een nieuw model. 2011 was het jaar van de AutoRai, die afscheid nam van de zeecontainers. 2011 was het jaar van Volkswagen, dat zich met enige afstand het best verkopende automerk van Nederland mag noemen. 2011 was het jaar van de nieuwe belastingmaatregelen, waarvan we de komende jaren nog veel gaan horen. En 2011 was het jaar van Saab, het laatste jaar.

2011 was vooral het jaar van de autokoper. Daar waren er niet alleen veel meer van dan in 2010, ook was de keus voor autokopers groter en waren de kortingen hoger. Auto’s als de Peugeot 107 en Fiat Panda gingen in de uitverkoop want hun opvolgers staan klaar. Voor minder dan 7.000 euro een geheel nieuwe auto, dat zijn prijzen die we in het guldentijdperk voor het laatst betaalden voor een nieuwe auto. De commercials over kleine auto’s met grote kortingen waren dan ook niet weg te slaan van radio en tv. 2011 was het jaar van de koopjesjager.

Over Koreaantjes en belastingvoordeeltjes

2011 was ook het jaar van de Koreaantjes. De Kia Picanto en Rio zijn serieuze concurrenten in de compacte segmenten, die eerste is zelfs in een jaar tijd uitgegroeid tot een soort van benchmark in zijn klasse – een prestatie van formaat. Zustermerk Hyundai staat in de zakenmarkt in een klap op de kaart met de nieuwe i40 en met de Veloster laten de Koreanen zien dat ze leuke auto’s kunnen bouwen. En dan moet de i30 nog komen. De Chevrolet Aveo mogen we in 2011 ook tot succesvolle Koreaan rekenen, ondanks de Amerikaanse merknaam op de neus.

Belastingvoordeel was ook in 2011 het toverwoord bij veel automerken. Daar heb je als autokoper fors van kunnen profiteren. En er kwamen weer nieuwe, wegenbelastingvrije en bijtellingsvriendelijke modellen bij in 2011. De bovenstaande Kia’s maar ook de Lancia Ypsilon en Toyota Yaris zijn wegenbelastingvrij en dat geldt ook voor de in 2011 onthulde Volkswagen Up! en zijn broertjes van Seat en Skoda, de nieuwe Fiat Panda en natuurlijk de elektrisch aangedreven Nissan Leaf, die zelfs werd gekroond tot Auto van Jaar 2011. Toch was vooral de komst van middelgrote modellen met bijtellingsvoordeel opvallend: de Ford Focus 1.0 EcoBoost, Renault Megane Energy dCi 110, Toyota Prius Wagon, Peugeot 508 Hybrid4, Opel Ampera en de nog grotere Lexus GS 450h. Hoewel de levering van al deze modellen start in 2012 zijn de orderboeken al volop geopend. Om je nog snel te laten profiteren van de gunstige bijtelling, waarvan in 2011 is besloten dat de CO2-grenzen worden aangescherpt op 1 juli 2012.

Over premium en niet-premium

Citroën schoof in 2011 steeds meer op richting de premiummerken met de DS-lijn, die je definitief een succes mag noemen. De DS4 kwam in 2011, net als de DS5. Dat soort auto’s leggen de lat voor Audi, BMW en Mercedes weer hoger. De ‘Duitse 3’ lieten zich niet onbetuigd, zo introduceerde Mercedes vier (!) nieuwe modellen in 2011: de nieuwe SLK, SL, B-Klasse en M-Klasse. Audi zoekt het lager op en schotelde ons de Q3 voor terwijl BMW de 1 Serie én de 3 Serie in een nieuw jasje stook.

Een merk dat ook flirt met de term premium is Lancia, dat in 2011 een nieuwe start maakte als zustermerk van Chrysler. Deze bijzondere samenwerking leverde twee nieuwe modellen op: de Thema en Voyager.

Over sterke nummers en verplichte nummers

Peugeot onthulde in 2011 een nieuw, sterk nummer: de 208. Geen voortborduursel op de 207 maar een fris, nieuw ontwerp. Ook Mazda startte met een schone lei bij het ontwerpen van de CX-5, de eerste Mazda van een geheel nieuwe generatie met lichtgewicht techniek. Ook een sterk nummer: 911. Iedereen weet dan gelijk dat het over Porsche gaat. De ‘oer-Porsche’ is in 2011 verder geperfectioneerd met de komst van een nieuw model.

‘Verplichte nummers’ waarvan dit jaar opvolgers verschenen zijn de Honda Civic, Subaru Impreza, Opel Zafira Tourer en Volkswagen Beetle. Lang verwacht is de sportauto die door Subaru en Toyota samen is ontwikkeld. De BRZ en GT 86 vierden hun wereldpremière op de autoshow van Tokio, waar Autokopen.nl aanwezig was om live verslag uit te brengen. Net als in Frankfurt, Genève en Amsterdam – waar de zeecontainers van de crisiseditie van 2009 weer plaatsmaakten voor échte stands.

Over toekomstdromen en onrealistische dromen

Hoewel ook in 2011 de eurocrisis als een dreigende onweerswolk boven de auto-industrie hing lieten de Italiaanse sportautomerken zich niet uit het veld slaan. Lamborghini zette de spectaculaire Aventador in de showrooms, Ferrari presenteerde de bijzondere FF en Pagani verraste alles en iedereen met de oogverblindend mooie Huayra – nu alleen nog een naam die enigszins is uit te spreken. Niet uit Italië maar uit Engeland en net zo bijzonder is Morgan 3-Wheeler, die conform zijn modelnaam drie wielen heeft en een nieuwe dimensie aan het begrip ‘auto’ toevoegt.

Toekomstdromen zagen we in 2011 bij vele merken in de vorm van studiemodellen. Een kleine opsomming van de hoogtepunten. De Volkswagen Bulli geeft een knipoog naar de legendarische T1 en gaat zeer waarschijnlijk in aangepaste vorm in productie. Dat geldt ook voor de Alfa Romeo 4C, die op autosalon van Genève iedereen deed verbazen – in positieve zin. De Land Rover DC100 belichaamt de volgende generatie Defender en de Jaguar C-X16 is een fraaie, hybride sportauto die elke liefhebber van het merk doet watertanden. Vernieuwend op een hele andere manier is de Mercedes F125!, die het 125-jarig bestaan van Mercedes viert en de ‘auto van 2025’ laat zien.

Over komen en gaan

Terug van weggeweest in 2011: SsangYong. Het Koreaanse SUV-merk kwam met een nieuwe Korando en keerde terug op de Europese markt. Voor de komende jaren belooft SsangYong nog veel modellen te introduceren, waaronder een compacte SUV.

Twee merken kondigden in 2011 aan te stoppen. Dat is dan ook enige overeenkomst die je kunt bedenken tussen Daihatsu en Maybach. Dat laatste merk wordt door moederbedrijf Daimler opgedoekt omdat een nieuw model ontwikkelen te duur is. Het Japanse merk Daihatsu blijft wel bestaan maar trekt zich vanaf 2013 volledig terug uit Europa.

En dan is er nog Saab. Of beter gezegd, was. De door diverse media zo genoemde ‘Saab-soap’ liep als een rode draad door 2011 heen. Bijna twee jaar heeft Saab het volgehouden onder de vlag van het Nederlandse Spyker, dat werd omgedoopt tot Swedish Automobile. Haalt Saab 2012? Dat was de vraag die steeds weer terugkwam. De adem van het merk was lang, heel lang. Op het randje van 2011 is het kaarsje toch nog uitgeblazen. Maar let op, het lontje rookt nog.