Peugeot maakt de 307 SW gereed om op biobrandstof te kunnen lopen. Het Franse merk heeft geconstateerd dat de verspreiding van E85 in eigen land en in de rest van Europa een vlucht heeft genomen en is daarom begonnen met de ontwikkeling van BioFlex-modellen. De 307 SW zal dit najaar de spits afbijten.

Nederland is samen met Zweden en Frankrijk één van de eerste landen waar de Peugeot 307 SW 1.6 BioFlex 110 zijn opwachting zal maken. De productie gaat in november van start, bestellen kan al vanaf september. De prijs zal binnenkort bekendgemaakt worden. De 1,6-liter BioFlex-krachtbron voldoet aan de Euro 4 emissienormen en ontwikkelt een vermogen van 110 pk en maximumkoppel van ongeveer 150 Nm.

De BioFlex-motor is niet alleen schoner, per kilometer wordt 169 in plaats van 178 gram CO2 uitgestoten, maar het milieuvoordeel zit hem vooral in de vervaardiging van de brandstof. Bio-ethanol is afkomstig uit planten die CO2 uit de lucht opnemen. In de totale cyclus is het gebruik van E85 naar schatting zeventig procent schoner dan conventionele brandstoffen. De BioFlex-motor van Peugeot is geschikt voor E85 (een mengsel van 85 procent bio-ethanol n 15 procent benzine), maar kan ook op loodvrije superbenzine lopen. Want hoewel biobrandstof snel in opkomst is, het is nog lang niet overal verkrijgbaar.