De overheid heeft het totaal beschikbare budget voor de subsidie van retrofit-roetfilters verdubbeld. Het ministerie van VROM heeft daartoe besloten vanwege de overweldigende belangstelling voor het achter laten inbouwen van een roetfilter op personen- en bestelauto’s.

Op dit moment is al bijna 15 miljoen euro van de beschikbare 20 miljoen opgesoupeerd. De grote vraag is reden voor minister Cramer van VROM om 20 miljoen euro extra beschikbaar te maken voor de subsidieregeling. Eigenaren van een dieselauto krijgen sinds 1 juli 2006 een korting van 500 euro op de montage van een roetfilter. Veel autofabrikanten hebben besloten de overige kosten voor hun rekening te nemen, zodat de autobezitters geen extra kosten hebben aan de plaatsing van het filter, dat bijdraagt aan het reduceren van de uitstoot van schadelijke deeltjes.

Ook veel leasemaatschappijen maken op grote schaal gebruik van de regeling. Zo maakte Athlon onlangs bekend, in samenwerking met onderdelenleverancier Van Heck en Profile International, 20.000 dieselauto’s te gaan voorzien van een retrofit-roetfilter. Ook ING Car Lease gaat het wagenpark van een retrofit-roetfilter voorzien. Hetzelfde geldt voor de Wegenwacht, die gisteren liet weten alle bestaande dieselvoertuigen nog dit jaar met roetfilter te zullen uitrusten. Het gaat daarbij om enkele honderden auto’s. De overheid streeft ernaar dat in totaal minstens 120.000 voertuigen met subsidie van een retrofit-roetfilter worden voorzien.