Hyundai wil de ‘zuinigste automaker op de planeet’ worden. Dat kan natuurlijk niet zonder hybride modellen. Het presenteert in Los Angeles dan ook trots haar eerste hybride aandrijflijn, mét derde generatie accu’s. Waarschijnlijk zien we deze in de toekomst terug in de Sonata. Ondertussen kondigt de Nederlandse importeur een kleine facelift aan van de huidige Hyundai Sonata.

De Hybrid Blue Drive is een zogenaamd parallel hybride aandrijving. De auto rijdt dus afwisselend op fossiele brandstof, elektriciteit of een combinatie van de twee. Zodra de geautomatiseerde koppeling wordt losgelaten, zorgt de elektromotor dat de voorwielen gaan rollen. Raakt de accu leeg, dan doet een geïntegreerde generator de brandstofmotor ontsteken. De hybride auto kan ruim 16 km en tot 32 km/u rijden op alleen elektriciteit.

Bijzonder aan de Blue Drive is het gebruik van lithium-polymeer accu’s, die zijn ontwikkeld door LG. Volgens Hyundai hebben deze accu’s alleen maar voordelen boven de eerste generatie (nikkel-metaalhybride) en tweede generatie (lithium-ion) accu’s voor hybride auto’s. Ze nemen 50 procent minder ruimte in dan nikkel-metaalhybrides, zijn 30 procent lichter dan li-ion batterijen en hebben geen zwaar metalen omhulsel nodig. Ook zijn deze derde generatie accu’s dusdanig robuust dat ze volgens Hyundai minimaal 10 jaar of ruim 240.000 km meegaan.

Dat alles in combinatie met een conventionele, automatische zesversnellingsbak moet de productiekosten laag houden. Hyundai wil de middelgrote Sonata sedan als eerste auto uitrusten met Hybrid Blue Drive, maar houdt nog een slag om de arm: Net als Prius kan Blue Drive een hybride platform worden waarop verschillende automodellen komen te staan. De presentatie van de eerste hybride auto vindt plaats in 2010, twee jaar later wordt het productiemodel op de Amerikaanse markt verwacht. Over een komst naar Europa is nog niets bekend.

Intussen kondigt de Nederlandse importeur voor het eind van deze maand een opgefriste Hyundai Sonata aan. Een nieuwe grille, andere wielen, aangepast interieur en chromen accenten aan de buitenkant geven de nog jonge Sonata een bijdetijds uiterlijk. Benzinemotoren zijn er in 2,0 liter (164 pk/197 Nm) en 2,4 liter (174 pk/227 Nm), de turbodiesel uitvoering heeft 2,0 liter inhoud en biedt 150 pk en 305 Nm koppel. Daarmee komen ze alle drie boven de 200 km/u uit.

De prijzen beginnen met 25,995 euro voor de 2.0 DynamicVersion benzineauto. De 2.4 kost 27.495 euro, de 2.0 CRDI 29.995 euro. De rijker uitgeruste StyleVersion kost telkens 2.500 euro meer. Voor een automaat komt er nog eens 1.995 euro bij. De 2.0-benzineauto verbruikt 7,7 l/100 km, voor de 2.4 is dit 8,0 en voor de diesel 6,0 l/100 km. Redelijke cijfers om de tijd te overbruggen tot Hyundai werkelijk de zuinigste automaker op aarde is.