De autoverkopen in Europa dalen voor de tweede maand op rij. In mei bedraagt de daling 8,7 procent ten opzichte van mei 2009. Dat meldt de brancheorganisatie Acea.

Duitsland trekt al maanden het Europese resultaat omlaag met dalende autoverkopen. De grootste markt van Europa is in een diepe dip geraakt na het beëindigen van de sloopregeling eind vorig jaar. In mei bedraagt de daling 35,1 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2009. Afgelopen maand werden in Duitsland bijna 250.000 nieuwe auto’s verkocht.

Duitsland is niet de enige grote markt die slecht presteert, ook Frankrijk (min 11,5 procent) en Italië (min 13,8 procent) laten allesbehalve rooskleurige cijfers zien. Spanje en Portugal laten samen met Scandinavische landen de meest positieve cijfers zien. In IJsland stijgt de verkoop van nieuwe auto’s zelfs met 110 procent maar de markt was daar vorig jaar dan ook zo goed als opgedroogd. Nederland scoort met een stijging van 20,3 procent bovengemiddeld.

De lasten worden niet gelijk verdeeld over alle automerken. Een aantal grote merken krijgt flinke klappen. Volkswagen levert 11,4 procent in, Ford 16,4 procent, Fiat duikt zelfs voor 22,4 procent in de min, Toyota doet het met een min van 22,1 procent niet veel beter en bij Opel bedraagt de daling 18,7 procent. Ook de Japanse merken Mitsubishi, Suzuki en Honda presteren ondergemiddeld met een daling van meer dan twintig procent.

Waar zitten dan de winnaars? De grootste stijgers in mei zijn Volvo, Lexus, Nissan en Land Rover. Volkswagen blijft het grootste automerk met een marktaandeel van 11,6 procent. In mei 2009 was dat nog twaalf procent. Vooral Renault pakt flink wat marktaandeel terug en mag zich het tweede automerk van Europa noemen in mei. Ford, Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Audi, BMW en Mercedes maken de top 10 vol.