zelfrijdend

De Technische Universiteit van Braunschweig (Duitsland) is erin geslaagd een auto zelfstandig te laten rijden in het verkeer. De auto, een Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI genaamd ‘Leonie’, slaagde erin op de juiste momenten adequaat te reageren.

De testrit, gisteren op de drukke tweebaansring rond de Duitse stad Braunschweig, maakt deel uit van het onderzoeksproject Stadtpilot. Het was de eerste keer dat de auto in de ‘echte wereld’ werd getest en tegelijk een wereldprimeur. Niet eerder lukte het een auto zelfstandig te rijden tussen andere weggebruikers. Voor de zekerheid zat er nog een mens achter het stuur maar deze hoefde nergens in te grijpen.

Uitdagingen waren onder meer het oversteken van kruispunten, hindernissen opmerken en zonodig afremmen, in het rijvak blijven en het zich aanpassen aan wisselende afstanden en snelheden van andere weggebruikers. Deze taken – en het volgen van de verkeersregels – kan Leonie volautomatisch tot een snelheid van 60 km/u. Daarvoor wordt onder andere gebruik gemaakt van satellietgegevens om posities te bepalen, evenals laserscanners en radarsensoren om de omgeving te ‘zien’.

Toch zijn er nog dingen die de zelfrijdende auto nog niet kan. Zo kan de testauto nog geen onderscheid maken tussen de kleuren groen, oranje en rood van verkeerslichten. Ook typisch menselijke handelingen, zoals abrupt van rijbaan verwisselen, is te hoog gegrepen voor Leonie. Onderzoeksleider professor Maurer: “Als het erom gaat in een verkeerssituatie spontaan en intuïtief te beslissen blijven wij mensen waarschijnlijk onovertroffen.”

Het project Stadtpilot heeft dan ook niet als doel om auto’s volledig zelfstandig te laten rijden. “De testen moeten laten zien hoe we de bestuurder kunnen ondersteunen in kritieke situaties”, licht Maurer toe. “Tot dusver werden auto’s veiliger door ze steeds massiever en zwaarder te maken. Maar nu heben we lichtere modellen nodig om brandstof te besparen. Dan moet de veiligheid door andere technieken worden gewaarborgd.”