Poef rubberen wegdek

Uit een proef van Rijkswaterstaat met een rubberen wegdek blijkt dat dit materiaal veel stiller is dan gedacht. De keerzijde is dat het rubber onder bepaalde omstandigheden veel sneller slijt.

Rijkswaterstaat voert op dit moment een proef uit met een rubberen wegdek op een afrit van de snelweg A50. Over het bestaande wegdek is een rubberen toplaag aangebracht en de eerste onderzoeksresultaten zijn nu bekend, zo meldt het ANP.

Uit de proef blijkt dat het rubberen wegdek nog stiller is dan gedacht, toch wel het belangrijkste voordeel van dit type weg. Een belangrijk nadeel is de slijtagegevoeligheid. Als de onderlaag het regenwater niet snel genoeg afvoert dan slijt het rubber erg snel. Door de laag aan te brengen op Zoab (Zeer Open Asfalt Beton) wordt dat probleem voor een deel voorkomen.

Toch gaat Rijkswaterstaat de rubberen laag weer weghalen om er zeker van te zijn dat er geen risico’s ontstaan. In januari presenteert de wegbeheerder de volledige resultaten. Eerder al bleek uit proeven in Japan dat de voordelen niet opwegen tegen de snelle slijtage van het rubberen wegdek.