Opel onthult eindelijk de Astra GTC. Op de IAA in Frankfurt in september beleeft de sportieve Astra zijn werelddebuut voor het grote publiek.

Exact een jaar na de voorstelling van de GTC Paris op de autosalon van Parijs zal de productieversie van de GTC worden voorgesteld. Op de IAA in Frankfurt. En omdat Opel zelf al eerder een tipje van de sluier vrijgaf is het ontwerp nauwelijks een verrassing meer.

Over de techniek hebben we wel nieuws. De GTC wordt in eerste instantie leverbaar met vier motoren, allemaal met turbo. Er is de 1.4 benzinemotor met 120 of 140 pk en de 1.6 met 180 pk. Die laatste stelt de GTC in staat om een topsnelheid van 220 km/u te halen. De enige diesel is vooralsnog de 2.0 CDTI met 165 pk vermogen en 380 Nm koppel. Een start/stop-systeem is standaard op alle uitvoeringen.

De GTC heeft een nieuw ontwikkelde voorwielophanging waarmee de aandrijfreacties in het stuur tot een minimum beperkt moeten worden. Ook kan de Astra daarmee hogere bochtsnelheden bereiken. HiPerStrut noemt Opel deze ophanging, die volgens het merk rechtstreeks is afgeleid van die van sportauto’s.

Om de wegligging verder te verbeteren levert Opel de GTC af op minimaal 17 inch wielen. Ook is de auto met 15 mm verlaagd, de spoorbreedte vergroot en de wielbasis iets verlengd. Volgend jaar volgt een nog sportievere OPC-uitvoering. De orderboeken zijn per direct geopend, prijzen beginnen bij 26.645 euro voor de GTC Sport 1.4 Turbo 140 pk en lopen tot 31.895 voor de 2.0 CDTI. De 1.4 met 120 pk is pas later beschikbaar.