Als je tegenwoordig de naam 'Supersport' ziet weet je al dat dit slechts de vergrotende trap is van het reguliere model - er volgt vast nog een overtreffende trap. Zo ook bij de Caterham Seven Supersport die voortaan in R-uitmonstering te bestellen is. 

Voordat Caterham aan de slag gaat met Renault brengt het nog een bewijs van eigen kunnen uit: de Seven Supersport R. Daarvoor is de reguliere Seven Supersport ontdaan van de 140 pk 1,6 liter motor en vervangen door een andere Ford Duratec, namelijk een met 2,0 liter inhoud die maximaal 180 pk kan leveren. Dat geeft weliswaar 15 kg extra gewicht maar de ultieme Seven heeft toch niet meer dan 535 kg mee te torsen. 

De topprestaties zijn nauwelijks beter met deze motor (4,8 seconden voor de  0-60 mijl/u ofwel 0-97 km/u-sprint, maximale snelheid 209 km/u) maar de autobouwer meldt dat vooral in het middengebied de toerenteller een stuk sneller oploopt. Fijn voor een sportauto die naast het circuit ook op de weg gereden kan worden. Nog altijd ligt de vijftraps handmatige transmissie in de Caterham. 

Wie de Supersport R als kit koopt betaalt 24.995 Britse pond, omgerekend ruim 31.000 euro. Ben je geen zelfbouwer en wil je 'em kant en klaar meekrijgen dan ben je 27.995 pond kwijt, dat is meer dan 35.000 euro. Daarna zit je in carbon sportstoeltjes en kun je gebruikmaken van de schakellampjes op het Supersport-stuurwiel. De standaardversie heeft slechts een minimalistisch 'aero screen', het volledige windscherm is optioneel.