Met een fris design en een nieuwe naam laat Ford de Fusion achter zich en staat de splinternieuwe B-Max te trappelen om het concurrenten als de Opel Mervia moeilijk te maken. Net als Opel neemt Ford de gewaagde keuze om haar compacte MPV een onconventionele achterportierconstructie te geven. De B-Max heeft praktische schuifdeuren. En zoals Ford die toepast, biedt dat principe enkel voordelen.

Een B-stijl ontbreekt namelijk op de Ford B-Max, althans op het oog. De schuifdeuren zijn wel degelijk extra verstevigd en de maximale score van vijf NCAP-sterren onderbouwen dit. Schuifdeuren zijn überhaupt praktischer dan conventionele portieren en Ford claimt dat de instap naar achteren vergemakkelijkt wordt door de ontbrekende B-stijl. En daarin kan ik het merk gelijk geven want ik ‘glijd’ simpelweg naar binnen. De hoeveelheid been- en hoofdruimte is acceptabel, voor kinderen meer dan genoeg. Vliegtuigtafeltjes ontbreken, een middenarmsteun en enkele bekerhouders zijn wel aanwezig. Ook voorin zijn er genoeg opbergmogelijkheden.

De bagageruimte is met 318 liter mooi ruim, als de achterbanken én de rechtervoorstoel – eenvoudig – platgelegd zijn kun je gemakkelijk lange objecten vervoeren. Met de dubbele bodem ontstaat eventueel een vrijwel geheel vlakke laadvloer.

Fiesta-genen

Onderhuids is de B-Max op de dynamisch rijdende Fiesta gebaseerd en dat werpt zijn vruchten af. De auto heeft een sportief vleugje, vervelend stug is de B-Max allerminst. De besturing is aangenaam direct, de pookknop is prettig op het dashboard geplaatst. De hoge instap en dito zit zijn comfortabel, wel is de aan de stoel bevestigde gordel even wennen. Afijn, je kijkt uit op een typisch Ford-dashboard, in het geval van de B-Max fraaier afgewerkt dan bij de Fiesta. Vooral de toplaag voelt een stuk hoogwaardiger aan en enkele knopjes zien d’r net wat beter uit.

De lichtste variant van de 1.0 EcoBoost-motor stelt nooit teleur en vormt een goede match met de compacte MPV

De Focus was de eerste Ford met de veelgeprezen 1,0 liter EcoBoost-motor, de B-Max profiteert ook van dit blok. Er zijn 100 en 120 pk sterke varianten, beide gekoppeld aan een vijfbak. Ford verwacht dat ruim de helft van alle B-Max’en van de lichtste variant zal worden voorzien en na een stuk rijden snap ik waarom. Het blok biedt meer dan voldoende kracht en stelt eigenlijk nooit teleur. Het geluid van de driepitter is wel altijd hoorbaar, maar daartegenover staat een fijne souplesse en een amper merkbaar turbogat. Ofwel, de B-Max is verre van ondergemotoriseerd en de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost vormt een goede match met de compacte MPV. Interessant punt: die lichtste 1.0 EcoBoost is met 20 procent bijtelling fiscaal aantrekkelijk. Na onze gereden route toont de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 op 16,7, terwijl Ford 1 op 20,4 belooft.

Tot en met het einde van deze maand is de B-Max als luxe Titanium gratis voorzien van het First Edition Pack. Dan is de auto – zoals het gereden exemplaar – uitgerust met 17 inch lichtmetalen wielen, Active City Stop, gedeeltelijk lederen bekleding en nog meer verwennerij. Vanaf december kost dat alles als X-Pack 1.440 euro. Rijden kan vanaf 18.795 euro, maar die versie is zonder airconditioning vooral een showroom-lokker. De Trend is er vanaf 20.050 euro, de luxe Titanium kost 21.650 euro en de 120 pk-motorvariant nog eens 1.000 euro extra.