Het gaat goed met Hyundai in Nederland en dat viert het merk met een open dag voor pers en relaties. Wij waren erbij.

Hyundai presenteert vol trots drie nieuwe producten in Nederland: de Veloster Turbo, i30 Wagon en de nieuwe Santa Fe. Voordat ik ga rijden wil ik eerst wat meer weten over wat we in de toekomst van Hyundai kunnen verwachten. De Veloster en Genesis laten zien dat de Koreanen naast praktische ook leuke auto’s bouwen. “We willen het imago van Hyundai met dit soort auto’s verbeteren. De perceptie moet zijn dat Hyundai ook spannende auto’s kan bouwen”, aldus PR-manager Mike Belinfante.

Komt er dan ook een GTI-achtige van de i30? “We zijn ermee bezig, we willen graag een ‘hot hatch’ en de techniek daarvoor is in huis, kijk maar naar de Veloster Turbo”, zo zegt Belinfante. Hyundai verwacht dat die Turbo ongeveer 10 procent van de verkopen van de Veloster in beslag zal nemen. Deze auto is dus een pure ‘image builder’ en dat blijkt ook als ik ermee op pad ga. Kleine jochies kijken het matgrijze exemplaar wijzend na. De auto rijdt misschien niet zo stoer als ‘ie eruit ziet – de besturing mist wat scherpte en het onderstel ook – maar hij is wel verdomd snel. Je moet de potentie er wel een beetje uit willen halen, maar vol gas geven wordt beloond met een sportief geluid en een heerlijke duw in de rug. Het tweeledige karakter zorgt er wel voor dat de auto prima dagelijks inzetbaar is.

Hyundai Veloster

Een andere primeur is de i30 Wagon en dat is wat je noemt een probleemloze auto: hij stuurt licht, schakelt licht en alles werkt heel vanzelfsprekend – op de wat omslachtige bediening van het navigatiesysteem na. De kofferruimte is natuurlijk het belangrijkste nieuws. Deze is keurig afgewerkt, praktisch van vorm en ruim. De Santa Fe halen we volgende week op voor een uitgebreide rijtest dus daarover lees je later meer. Ik kan alvast verklappen dat de auto er indrukwekkend uitziet.

Elektrisch

Hoe denkt Hyundai over elektrische auto’s? Belinfante nogmaals: “Een elektrische auto? Dat kunnen we de mensen niet aandoen. We gaan geen auto van 30.000 euro verkopen waarmee je niet op vakantie kunt. De angst die leeft bij mensen om met een lege accu te komen staan en het beperkte laadpaalnetwerk zijn twee belangrijke redenen om er nog niet aan te beginnen.” Hyundai heeft wel een elektrische i10 ontwikkeld maar die komt dus niet naar Nederland. Het merk ziet meer in waterstof, daarover krijgen we op de autosalon van Parijs meer te horen. We will meet again.