Eind dit jaar komt ‘ie op de markt, de nieuwe 'compacte' besteller van Ford. Het merk vertelt nu alvast welke motoren er in de Transit Connect komen te liggen: een 1.0 Ecoboost benzinemotor en een 1.6 TDCi dieselkrachtbron.

De nieuwe Transit Connect komt eraan. De bedrijfswagenversie staat eind dit jaar bij dealers, de MPV-uitvoering Tourneo Connect volgt in 2014. Ford heeft nu bekend gemaakt met welke motoren de Connect-modellen geleverd gaan worden. Er zijn op motorengebied weinig verrassingen maar wel flinke verbeteringen te melden.

De Transit Connect wordt namelijk als eerste bedrijfswagen van Ford geleverd met 1.0 Ecoboost diecilinder. Deze verbruikt volgens Ford slechts 5,6 l/100 km (1 op 17,8) en stoot 129 g/km CO2 uit. De 1.6 TDCi dieselmotor met 75 en 90 pk doet het met een brandstofverbruik van 4,0 l/100 km (1 op 25) en een CO2-uitstoot van 105 g/km nog een stuk beter. Ford zegt dat je met de Transit Connect TDCi over 4 jaar zelfs 1.750 euro aan brandstofkosten bespaart ten opzichte van vergelijkbare bestelauto's.

Ford Transit Connect

Om het lage verbruik mogelijk te maken is de Transit Connect uitgerust met allerlei brandstofbesparende technieken, zoals een actieve grille die zichzelf kan afsluiten, start/stop-systeem, transmissie met lange eindoverbrenging en een snelheidsbegrenzer (100 km/u, optioneel te verhogen of te verlagen). De Transit Connect komt met twee verschillende wielbases, waardoor de laadruimte varieert tussen 3,0 en 3,7 m3. Het maximale laadvermogen is 1.000 kilogram.

De prijzen van de nieuwe Transit Connect worden later dit jaar bekend gemaakt.