Hyundai ziet met lede ogen aan hoe concurrenten met hun 14 en 20 procent bijtellingsversies de klanten weglokken in het zakelijke segment. De importeur slaat nu terug met een forse prijsverlaging van de i40.

‘Tot 7.000 euro goedkoper dan de concurrenten’. En: ‘wie met een rekenmachine in de hand een keuze voor een middenklasser maakt, komt altijd bij de Hyundai i40 uit’. Hyundai maakt duidelijk dat de i40 in zijn segment een interessante keuze is op basis van prijs. Het merk verlaagt de prijzen van de auto met 3.000 euro. Ondanks het bijtellingspercentage van 25 procent is de i40 daardoor een van de goedkoopste auto’s om te leasen, met een bijtelling vanaf 197 euro per maand – bij een inkomstenbelastingschijf van 42 procent.

Ook particuliere kopers profiteren van de prijsverlaging. De i40 is vanaf nu verkrijgbaar vanaf 22.495 euro. De meest populaire versies onder zakelijke rijders zijn de Wagon Business Editions. In combinatie met 1.6 benzinemotor kost je dat 245 euro per maand aan bijtelling, met dieselmotor tel je maandelijks 267 euro bij.Hans Kwaad, directeur van Hyundai-importeur Greenib Car, legt de keuze van de prijsverlaging uit: “Het belastingregime voor auto’s is in Nederland een vreemd vehikel en daarover maak ik me best zorgen. Consumenten leren om naar het percentage van de bijtelling te kijken in plaats van naar het maandbedrag van de bijtelling. Zakelijke rijders denken dat 14 of 20 procent bijtelling veel gunstiger en dus goedkoper is. (…) Een auto die in de categorie met 25 procent bijtelling valt, kan zelfs veel voordeliger zijn dan een auto waarvoor de overheid 20 procent bijtelling rekent."