Subaru heeft zijn eerste hybride klaar. We hebben nu meer informatie over de XV Hybrid, die uiteraard voorzien is van vierwielaandrijving.

Ook Subaru gaat aan de hybride. Het merk kondigde de XV Hybrid in maart al aan en nu hebben we wat meer informatie over de techniek. De auto gaat eerst in Japan in de verkoop, het is nog niet bekend wanneer Europa aan de beurt is.

Uiteraard blijven de stokpaardjes van Subaru - boxermotor en vierwielaandrijving – behouden bij de hybride. De bekende 2.0 DOHC-motor van Subaru zorgt voor de aandrijving en krijgt assistentie van een elektromotor. Een CVT-automaat, die voor de hybride flink is aangepast, zorgt voor de overbrenging. Subaru geeft een brandstofverbruik op van 1 op 20, volgens de Japanse meetcyclus.

Vierwielaandrijving heeft de XV Hybrid ook. Ook als de elektromotor bij lage snelheden het werk alleen doet dan worden er vier wielen aangedreven. De werking van het systeem is op een beeldscherm in de gaten te houden. De batterijen liggen overigens onder de kofferruimte.

Subaru heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om de XV nog een beetje fijn te slijpen. Het merk belooft een betere geluidsisolatie, een scherpere besturing en comfortabeler weggedrag. Ook het interieur is opgewaardeerd, met Alcantara bekleding en zilverkleurige accenten.