Caterham brengt de snelste Seven ooit voor het Europese vasteland uit. Daarnaast is er voor de eerste veertig kopers een speciale jubileum-uitvoering. 

Altijd al de snelste Caterham Seven willen bezitten? Helaas, deze Superlight R500 wordt alleen in Groot-Brittannië verkocht. De fabrikant wil ons Europeanen niet teleurstellen en brengt daarom hier de Seven 485 uit. Die benadert de prestaties en rij-eigenschappen van de R500. Hoewel de auto natuurlijk het leukst is op het circuit mag de Caterham Seven 485 de weg op.

Caterham heeft de tweeliter Ford Duratec-motor nog eens flink opgevoerd waardoor 65 pk extra beschikbaar is gekomen. Bij 8.500 tpm heeft de Seven-rijder nu 240 pk te verstouwen, bij een autogewicht van slechts 525 kg. Het resulterend 0-100 km/u-sprintje bedraagt een luttele 3,4 seconden. De nieuwe motor voldoet aan de Euro5-uitstootnorm. De maximum snelheid ligt op 225 km/u. De Seven 485 beschikt over een 'Sport'-modus voor extra dynamisch rijden.

De prijzen van de sportauto beginnen bij 43.495 euro maar daar komen nog wel de Nederlandse belastingen bij. De productie begint in juli, snel daarna de aflevering.

Caterham Seven '40 Years of Caterham'

40 jaar Caterham

Omdat het Britse sportautomerk 40 jaar bestaat in 2013, brengt het een limited edition uit, de Seven '40 Years of Caterham'. Eigenlijk gaat het om een optiepakket dat wordt toegevoegd aan de Seven- welke uitvoering dan ook - van de eerste veertig kopers. Dus je kunt ook bovengenoemde 485 laten uitbreiden met een '40YOC'-pack, mits je snel genoeg bestelt. 

Het pakket bestaat uit 15 inch zilverkleurige lichtmetalen wielen, een dashboard in grijs leder, handgemaakte lederen stoelen en een speciaal aangeklede middentunnel. De auto wordt afgeleverd in rode lak met stripes in de originele, grijze Lotus Seven-kleur. Deze tint keert in het interieur op diverse plekken terug. Natuurlijk zijn de veertig exemplaren zichtbaar genummerd. Caterham bouwt de Seven sinds 1973, nog altijd volgens de lichtgewicht-filosofie van Colin Chapman.