Ferrari gaat alle V8-motoren in zijn modellen in de toekomst voorzien van een turbo. De V12-modellen worden voorzien van hybridetechniek, om de CO2-uitstoot omlaag te brengen.

Ferrari wil in 2021 de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn modellen met 20 procent omlaag brengen. Daarvoor rekent het merk op turbotechniek, de V8-modellen worden in de toekomst voorzien van een turbomotor. Dat heeft Ferrari’s motorenbaas Vittorio Dini tegen Automotive News gezegd. De nieuwe 3.8 V8-turbomotor in de California T is een voorbode van wat komen gaat. Die motor heeft 14 procent meer vermogen dan de oude achtcilinder en stoot tegelijkertijd 16 procent minder CO2 uit.

Ook het compacter maken van de motoren is onderdeel van de strategie om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. De oude V8 in de California heeft een cilinderinhoud van 4,3 liter, de nieuwe 3,8. In de komende jaren gaat de cilinderinhoud verder omlaag en wellicht het aantal cilinders ook. Ferrari bouwt voor zustermerk Maserati al zescilinder turbomotoren.

Voor de twaalfcilinders is een turbocompressor geen oplossing volgens Dini. Het merk gaat de V12-motoren voorzien van hybridetechniek, zoals de LaFerrari heeft.