Mercedes-Benz heeft verteld welke modellen we in de toekomst kunnen verwachten met het oog op duurzaamheid. Bijzonder zijn de geheel nieuwe elektrische modellijn en de (wereldprimeur!) GLC op waterstof die als plug-in hybride komt.

"De spelregels voor ons zijn veranderd met de transitie naar 'zero local emissions'", zei Wilko Andreas Stark, strategisch topman bij Mercedes-Benz, gisteren op een bijeenkomst over toekomsttechniek in Stuttgart. Nu steeds meer steden milieuzones instellen wil het Duitse merk voorbereid zijn, door met een combinatie van technische oplossingen te komen. 

1. Aparte lijn elektrische auto's

Net als BMW gaat het merk vanaf de tekentafel een geheel elektrische modellijn ontwikkelen als alternatief voor brandstofauto's. De electrowagens zullen dus niet afgeleid worden van de bestaande 'klassen', zoals nu het geval is met de B-Klasse Electric Drive. Er komt een apart, modulair platform. Dit zal geschikt zijn voor de nieuwste lithium-ion batterijpakketten, waarmee 500 km ver op een lading kan worden gereden.

Vanaf 2019 of 2020 wordt de modellijn geïntroduceerd, met onder meer een topmodel dat de Tesla Model S moet gaan beconcurreren. Op de autosalon van Parijs dit jaar zal echter al een eerste conceptcar worden getoond. Deze moet duidelijk maken waar Mercedes-Benz heen wil met de afmetingen, technische lay-out, het uiterlijk en de interieuruitrusting. Een nieuwe designtaal moet 'de unieke kenmerken van elektrische auto's' weergeven. 

Mercedes-Benz brandstofcel

2. Plug-in hybride waterstofauto

Volgend jaar al introduceert Mercedes-Benz de GLC als waterstofauto op de markt. Een wereldprimeur is dat deze met elektromotor aangedreven SUV komt als plug-in hybride. De auto kan dus aan de stekker als er geen waterstoftankstation in de buurt is. Met opgeladen accu's kan de GLC ongeveer 50 km elektrisch rijden. Kun je wel waterstof tanken dan kun je daarmee 500 km vooruit. Een brandstofcel zet onderweg de waterstof om in elektriciteit.

Ten opzichte van de B-Klasse F-Cell uit 2010 is de nieuwe brandstofcel voor de GLC 30 procent kleiner, 30 procent efficiënter, 40 procent krachtiger en verbruikt 'ie 90 procent minder van het kostbare metaal platinum. Het zal de nieuwe waterstoftechniek voordeliger maken. Bovendien past de brandstofcel in een standaard Mercedes-motorcompartiment en zijn ook de tank en het batterijpakket zo ontworpen dat het concept toepasbaar is in alle achterwiel aangedreven Mercedessen. 

3. Draadloos op te laden plug-in hybrides

Ook arriveert volgend jaar een nieuwe S 500e in de showrooms. Deze deelt het batterijpakket met bovengenoemde GLC, hetgeen de plug-in hybride S-Klasse 50 procent efficiënter maakt. De S 500e zal zo'n 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. Het wordt het eerste Mercedes-model dat draadloos opgeladen kan worden. Daarvoor hoef je de auto slechts boven een vloerplaat te rijden, inductietechnologie doet de rest automatisch.

Daimler ziet in de toekomst verschillende technologieën naast elkaar bestaan

4. Verbeterde 'traditionele' technologie

Ondanks deze vernieuwingen gelooft Mercedes-Benz niet dat de brandstofmotor verleden tijd is - verre van dat. Daimler-topman Thomas Weber: "Daimler ziet in de toekomst verschillende technologieën naast elkaar bestaan." Daarom zal het merk ook in 'traditionele' techniek blijven investeren. Het wil auto's op benzine en diesel gaan voorzien van bijvoorbeeld elektrische compressors en geïntegreerde startgeneratoren.

Laatstgenoemde techniek bestaat feitelijk uit een elektromotortje dat permanent regelt of de aandrijfmotor en transmissie een extra boost moeten geven, brandstof moeten besparen of (terug te winnen) energie kunnen krijgen. Het Duitse merk verwacht verder dat 48V-powerpacks de nieuwe standaard worden voor milde hybrides. Concrete toepassingen van deze innovaties worden nog aangekondigd.