BMW komt met de 500 pk sterke M4 DTM Champion Edition. Het merk bouwt van deze speciale uitvoering slechts 200 stuks, waaronder ‘een zeer beperkt aantal’ voor Nederland.

De Duitse coureur Marco Wittman pakte dit jaar de rijderstitel in de DTM-raceklasse. BMW viert dat nu met de speciale M4 DTM Champion Edition. Dat is niet zomaar een leuk aangeklede uitvoering, maar een soort raceauto voor op de openbare weg. De speciale M4 heeft 69 pk meer vermogen en 50 Nm extra koppel ten opzichte van de reguliere M4.

Met 500 pk en 600 Nm schraapt de Champion Edition 0,5 seconden van de 0-100 km/u-tijd van de gewone M4 af. In 3,8 seconden tikt de auto vanuit stilstand 100 km/u aan en gaat door totdat er 305 km/u op de teller staat. Het extra vermogen is te danken aan de toepassing van waterinjectietechniek uit de nóg extremere M4 GTS. Hiermee wordt extra koeling in de verbrandingskamer gerealiseerd.

Het uiterlijk van de M4 GTS is geïnspireerd op dat van de DTM raceauto. De speciale striping valt het meest op, maar er zijn ook diverse onderdelen in koolstofvezel in uitgevoerd. Meer functioneel zijn de toegevoegde aerodynamische delen, de koolstofvezel-keramische remschijven en de circuitbanden. De voorwielen meten 19 inch, achter krijgt de DTM Champion Edition zelfs 20 inch exemplaren mee.

Binnenin is het een groot feest van Alcantara en koolstofvezel. De racekuipen en gordels zorgen voor een racesfeer, samen met de rolkooi achter de voorstoelen. En de achterbank? Die is opgeofferd.

BMW bouwt slechts 200 exemplaren van de M4 DTM Champion Edition. Een ‘zeer beperkt aantal’ daarvan komt naar Nederland voor een richtprijs van 188.000 euro. Als je er een wil hebben dan moet je snel zijn.