Van de zeven autosegmenten in Europa die in de eerste helft van het jaar meer dan 20 procent groeiden zijn er drie samen te vatten als 'premium SUV cross-over'. Nog eens twee segmenten dekken de compacte SUV-verkopen.
SUV's en cross-overs zijn niet meer weg te denken van de Europese autowegen. Dat blijkt maar weer eens uit een analyse van verkoopdata door marktonderzoeker Jato Dynamics en vakblad Automotive News Europe. Zij onderzochten de Europese autoverkopen van januari tot en met juli 2016 en vergeleken deze met die in de eerste helft in 2015. Daarvoor verdeelden ze alle modellen op de markt in 24 marktsegmenten. Hoewel er het een en ander op deze indeling valt af te dingen zijn een aantal trends duidelijk.
Het segment met de grootste groei is die van de grote MPV's. Er werd in de eerste 6 maanden van dit jaar liefst 53 procent meer van deze modellen afgezet dan een jaar eerder. Was in 2015 de Volkswagen Sharan nog favoriet, nu is deze ruimschoots ingehaald door de onlangs gefacelifte Ford S-Max.
SUV cross-over
Kijken we naar het algemene beeld in onderstaande tabel, dan zit de grote groei vooral in de segmenten van SUV's en cross-overs. Daarbinnen zijn het vooral premiummodellen die steeds beter verkocht worden. Het premiumsegment van grote SUV's groeide 37 procent, met verkoopknallers als de BMW X5 en Volvo XC90. Het premium compact SUV-segment en premium mid-size SUV-segment volgen, met respectievelijk de Audi Q3 en Volvo XC60 bovenaan. Belangrijke nieuwkomer onder laatstgenoemde groep modellen is de Land Rover Discovery Sport, die een groei van 73,6 procent vertoont over de eerste maanden van dit jaar.
Ook ruim boven het gemiddelde van 9 procent zien we de door Jato onderverdeelde segmenten kleine en compacte SUV/cross-overs. In eerstgenoemde segment blijft de Renault Captur aan de leiding en vormen de Jeep Renegade en Ford EcoSport de grootste stijgers. Nissan voert de groep 'compacte' cross-overs aan met de Qashqai en bereikt met de X-Trail de grootste groei. Ook de Kia Sportage, op de tweede plek, doet het steeds beter.
segment | procent groei/krimp |
grote MPV's | +53 procent |
grote premium SUV/cross-overs | +37 procent |
compacte premium SUV/cross-overs | +34 procent |
middelgrote premium SUV/cross-overs | +28 procent |
kleine suv/cross-overs | +28 procent |
Cabrio/roadsters | +23 procent |
compacte SUV/cross-overs | +20 procent |
exotische modellen | +15 procent |
premium coupé's | +14 procent |
compacte premiummodellen | +11 procent |
gemiddelde groei | +9 procent |
premium middenklassers | +9 procent |
elektrische auto's | +7 procent |
instap premiummodellen | +7 procent |
compacte auto's | +6 procent |
middenklassers | +6 procent |
premium executive modellen | +4 procent |
minicars | +4 procent |
stadsauto's | +3 procent |
grote premiummodellen | +1 procent |
coupé's | 0 procent |
compacte MPV's | -5 procent |
premium cabriolets | -7 procent |
kleine MPV's | -8 procent |
grote SUV/cross-overs | -17 procent |
Bron: Jato Dynamics
Cabrio/roadster-segment
Hoewel weinig segmenten echt slinken - met uitzondering van de full-size SUV cross-overs zonder premiumuitrusting - lijkt het erop dat onder compacte, niet-premiummodellen weinig groei meer is te vinden. Grote uitzondering vormt het cabrio/roadster-segment: dat groeide in de maanden januari tot en met juli met 23 procent ten opzichte van 2015. Dat is met name te danken aan de nieuwe generaties Mazda MX-5 en Smart Fortwo Cabrio, die de Volkswagens Beetle en Golf cabriolet van hun voetstuk hebben gestoten. Ook de DS 3-verkoop groeit lekker.
In het segment van zakenauto's die vallen onder de premiummiddenklasse is de aanvoerder in de 2015-lijst, de Mercedes-Benz C-Klasse, ingehaald door de geheel nieuwe Audi A4 en de gefacelifte BMW 3 Serie. Zeker in deze klasse doet vernieuwing wonderen.