Opel Ampera-e

De elektrische auto is volgens economen van de ING in 2024 net zo duur als een brandstofauto. Het gaat dan om de totale som van aanschaf- en gebruikskosten. Nu valt die nog in het nadeel van elektrische auto's uit.

De hoge aanschafprijs is het belangrijkste argument voor consumenten om niet voor een elektrische auto te kiezen. Het ING Economisch Bureau verwacht dat over 7 jaar de elektrische auto net zo duur is als een brandstofauto. Dat wil zeggen: de aanschafprijs is nog steeds hoger dan die van een benzine- of dieselauto, maar die extra kosten compenseer je als eigenaar met lagere gebruikslasten.

De voorspelling van ING is vooral gestoeld op de verwachting dat de batterijen de komende jaren fors goedkoper worden, waardoor de prijzen van elektrische auto’s zullen dalen. De berekening van ING is een gemiddelde, de mix van aanschaf- en gebruikskosten zal niet voor alle auto’s gunstig uitpakken over 7 jaar. Vooral voor kleine auto’s zal de hogere nieuwprijs een struikelblok blijven. Voor grote elektrische auto's geldt misschien wel het omgekeerde.

Naast de prijs zijn het beperkte rijbereik en aantal oplaadpunten belangrijke redenen voor consumenten om niet voor elektrisch te kiezen. De actieradius van elektrische auto’s verbetert snel, meerdere fabrikanten brengen de komende jaren auto’s op de markt met een rijbereik van meer dan 500 kilometer. Dan gaat het niet alleen om grote auto’s, maar ook om kleinere modellen zoals de Opel Ampera-e.