Cadillac staat aan de vooravond van een grote vernieuwingsronde. Met aantrekkelijkere producten, betere kwaliteit en hoogwaardige service wil het merk nieuwe klanten aantrekken. De focus ligt daarbij in eerste instantie niet op Europa, maar we worden niet overgeslagen.

Cadillac wil met nieuwe producten, een nieuwe uitstraling, betere service en een betere kwaliteit het roer omgooien. Ook in Europa, al legt het merk de focus eerst op de V.S. en China. Uiterlijk in 2022 is ons continent aan beurt, maar het merk verwacht hier geen grote aantallen te verkopen, maar wel fors meer dan nu. Cadillac wil een luxe, exclusieve fabrikant zijn met stijlvolle, onderscheidende modellen. Daarvoor is een uitbreiding van het aantal dealers nodig en moet serviceniveau omhoog. Daarnaast komen er vele nieuwe auto’s op de markt, waaronder voor Europa zeer belangrijke compacte modellen. Ook voor 2022 al.

Volledig assortiment

Hoewel het exacte productportfolio nog niet bekend is, spreekt Cadillac-baas Johan de Nysschen tegen de website Automobile over een ‘volledig en up-to-date’ assortiment. In de komende 5 jaar komt het merk volgens analisten onder andere met een compacte hatchback en een SUV-afgeleide, als concurrent voor kleinste Mercedes-Benz-modellen. Ook werkt Cadillac aan een middelgrote SUV, de XT3. Over de hele modellijn moeten de auto’s lichter en zuiniger worden. Achterwielaandrijving blijft een belangrijke producteigenschap, maar het is denkbaar dat de compacte modellen voorwielaandrijving krijgen. De nieuwe ontwerpstijl is al een beetje te zien in de Escala concept car die het merk vorig jaar onthulde.

De uitbreiding vindt niet alleen onderaan het assortiment plaats maar ook aan de bovenkant, met een luxe SUV en een nieuwe topsedan. Deze modellen moeten de concurrentie aangaan met de meest luxe auto’s op de markt, die van Bentley en Rolls Royce. Het merk zal bovendien de huidige namen met drie letters vervangen door twee letters met een cijfer. De luxesedan CT6 en de nieuwe XT5 SUV, die sinds enkele maanden in Nederland verkrijgbaar zijn, hebben al die nieuwe namen.