Het gereïncarneerde Duitse merk Borgward komt begin 2018 naar Europa, zo schrijven enkele goed ingevoerde Britse automedia. Het is een logisch vervolg op de Europese typegoedkeuring die de Borgward BX7 halverwege 2017 kreeg toegewezen.

Voor wie de beginzin van dit artikel vreemd in de oren klinkt: Borgward heeft weliswaar Duitse wortels, maar bediende tot voor kort enkel de Chinese markt, waar de auto's ook geproduceerd worden. Halverwege dit jaar voegde Borgward het Midden-Oosten toe als afzetmarkt en nu is de beurt aan Europa.

BX7 trapt af

Het begint met de Borgward BX7, een SUV waarmee het herboren automerk concurrenten als de Mercedes-Benz GLC en Audi Q5 op de korrel neemt. Later zal een compactere BX5 volgen, eveneens een SUV-model dat begin dit jaar het levenslicht zag.

Online verkoop

De auto wordt eerst gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Borgward hanteert daarbij een opvallende verkoopstrategie, door de auto’s enkel online aan de man te brengen. Voor onderhoud wil Borgward gebruik maken van een externe partij die de auto voor onderhoud of reparatie thuis ophaalt bij de klant.

Er wordt gesproken over een vanafprijs van 44.000 euro op de Duitse markt. Vanwege de op CO2-uitstoot gebaseerde bpm zal deze prijs in Nederland vermoedelijk hoger uitvallen.