Ook met bestelwagens gaat Volkswagen elektrisch. Op de bedrijfswagenbeurs IAA laat Volkswagen de elektrische conceptcar I.D. Buzz zien, de Crafter HyMotion op waterstof en de met Abt ontworpen aanstaande e-Transporter en e-Caddy. 

Volkswagen zet volop in op elektrisch rijden, ook in de bedrijfswagensector. Dat laten de vijf elektrische primeurs (de Cargo e-bike meegeteld) op de bedrijfswagenbeurs IAA in Hannover zien. We lichten hier twee realistische conceptcars toe, plus twee in productie te nemen taxi-uitvoeringen van elektrische bestelwagens.

De I.D. Buzz Cargo-conceptcar is afgeleid van de aanstaande Volkswagen I.D. Buzz. De bestelwagenconcept kan, afhankelijk van het te installeren accupakket, op een lading stroom 330 tot 550 km rijden. De zonnepanelen op het dak kunnen daar nog eens 15 km per dag aan toevoegen. 

Dankzij I.D. Pilot beschikt de I.D. Buzz Cargo over autonome rijfuncties op niveau 4. In plaats van op een dashboard wordt rijdersinformatie via augmented reality in het blikveld van de bestuurder geprojecteerd. Ook de laadruimte is high-tech: een gedigitaliseerd vrachtsysteem maakt deel uit van 'the Internet of Things'.  

Met het bijna productierijpe concept Crafter HyMotion bereidt Volkswagen zich voor op rijden op waterstof. Eigenlijk is deze Crafter een gewone elektrische auto - de wielen worden door een 100 kW elektromotor aangedreven - maar de brandstofcel die aan boord elektricititeit opwekt uit waterstof en zuurstof fungeert als een 'range-extender'. Daarmee krijgt de 4,25 tons bestelwagen een actieradius van 500 km. Je rijdt volledig uitstootvrij, met een waterstofverbruik van 1,4 kg per 100 km. 

In samenwerking met Abt e-Line, de e-mobilitytak van tuner Abt, heeft Volkswagen ook twee elektrische bedrijfswagens ontwikkeld die er daadwerkelijk komen. Op de bedrijfswagen-IAA toont het de taxi-uitvoeringen, maar de twee verschijnen eveneens als gesloten bestelwagens en 'Combi'-personenuitvoeringen.  

Halverwege 2019 kunnen we de Abt e-Caddy verwachten. Naast een 82 kW elektromotor wordt deze voorzien van lithium-ion-accu's met een capaciteit van 37,3 kWh. Die leveren een topsnelheid op van 120 km/u en een bereik van 220 km (volgens NEDC-test gemeten). Opladen tot 80 procent aan een 40 kW-lader kost zo'n 50 minuten, 100 procent aan een wallbox bijna 6 uur. De e-Caddy kan vijf personen en hun bagage vervoeren. Het laadvermogen bedraagt 635 kg. 

De Abt e-Transporter is nog een conceptcar maar kan binnen een jaar productierijp zijn. Voor het in Hannover getoonde exemplaar is de T6 met verlengde wielbasis gebruikt. Die biedt een laadvolume van 6,7 m3 en een laadvermogen van 1.050 kg - indien gekozen wordt voor de 37,3 kWh-batterijen. Voor de conceptcar is ook een 74,6 kWh-accupack beschikbaar. De twee hebben een actieradius van 200 tot 400 km respectievelijk.