Renault moderniseert. Dat toont het Franse merk met een elektrische prototype, een metamorfose van de iconische Renault 5. 

Vandaag is een belangrijke dag voor Renault. Het merk presenteert de nieuwe strategie voor de komende 5 jaar. Het wil in deze tijden van ontwrichting moderniseren, met een sterke focus op technologie, service en schone energie. Concreet zal het tot 2025 veertien nieuwe modellen uitbrengen, waarvan zeven volledig elektrisch. Voor bedrijfswagens introduceert het merk waterstof aandrijflijnen. Daarnaast komen meer personenauto's in het middenklasse-segment, vooral compacte middenklassers (de zogenaamde 'C-klasse'). 

Een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk

Het Franse merk voegt direct de daad bij het woord en illustreert de aangekondigde richting met een prototype van de nieuwe Renault 5. Het ontwerpteam heeft zich laten inspireren door de R5 uit de jaren '70 tot '90 van de vorige eeuw en door Franse charme. Het volg tbijvoorbeeld de basisvorm van het oorspronkelijke model, voegt een canvas dak toe en drukt de Franse vlag af op de achteruitkijkspiegels. 

Maar de nieuwe Renault 5 is allesbehalve een retromodel. Ontwerpdirecteur Gilles Vidal zegt: "Dit prototype belichaamt simpelweg moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk." De lijnen en vlakken zijn strak getekend en de stijlelementen verbergen moderne functies. De achterlichten zijn voorzien van aerokleppen, de mistlampen in de bumper blijken dagrijlichten. Zo illustreert Renault met het prototype dat het klaar is voor een 'Nouvelle Vague', een nieuwe lichting mobiliteitsoplossingen.