Ondanks de vele uitdagingen die 2022 met zich meebracht, heeft BMW Group Nederland zijn verkoopsucces kunnen voortzetten. Zo is het merk BMW in Nederland opnieuw marktleider in het premium segment en de verkoop van BMW modellen met een stekker is meer dan verdubbeld. Voor het eerst nemen de elektrische en geëlektrificeerde modellen de overhand in de verkopen. Ook MINI scoorde een prima resultaat in een onder druk staande markt en het aandeel van de MINI Electric op het totaal aantal MINI verkopen steeg van één vijfde tot bijna een derde. BMW Motorrad is zelfs voor de dertiende achtereenvolgende keer marktleider in Nederland.

Anne Brons, CEO BMW Group Nederland: “2022 was een memorabel jaar waarin BMW Group, met alle uitdagingen die ook dit jaar weer kende, er toch in is geslaagd de sterke ambitie op elektrificatie waar te maken. Ik ben er trots op dat we daar als BMW Group Nederland aan hebben bijgedragen. Maar liefst 60% van de BMW modellen die we dit jaar in ons land hebben verkocht heeft een stekker, het overgrote deel is volledig elektrisch. Ook kozen steeds meer meer MINI klanten voor een volledig elektrische MINI en bij Motorrad bleek de elektrische CE 04 motorscooter een groot succes. Al geruime tijd rollen de populaire BMW i4, iX en iX3 van de band. Inmiddels is ook de productie van de BMW i7 en de iX1 vol op stoom gekomen. Allemaal volledig elektrische modellen. Het was bij onze geweldige dealers alle hens aan dek om in de laatste weken nog vele klanten blij te maken met hun nieuwe, veelal elektrische BMW of MINI. Mijn dank gaat uit naar alle geduldige klanten en tevens naar onze dealercollega’s die dagelijks hard werken om onze mooie producten zo snel mogelijk af te leveren.”

 

Feiten op een rij.

BMW

  • Totaal volume: 17.138 (-7,9% t.o.v. 2021)
  • Segmentaandeel premium segment: 28,9% (-2,6 procentpunt t.o.v. 2021), desondanks nog steeds premium segment leider (voor de derde keer op rij en achtste keer in de afgelopen tien jaar)
  • xEV (premium) segmentleider met 9.421 units (5.526 BEV en 3.895 PHEV)
  • BEV aandeel: 32,2% van het 2022 BMW volume
  • xEV* aandeel: 55,0% van het 2022 BMW volume
  • Best geregistreerde modellen binnen BMW portfolio: i4 (2.411 units), iX3 (1.853 units), 1 Serie (1.847 units)
  • BMW i4 op nummer 10 in ranglijst best verkochte elektrische auto in totale markt
  • Bestverkochte PHEV voor BMW is de X5 met 860 units

*batterij elektrische en plug-in hybride modellen


MINI

  • Totaal volume: 5.563 (-3,9% t.o.v. 2021)
  • Segmentaandeel premium segment: 9,4% (-0,4 procentpunt t.o.v. 2021)
  • BEV aandeel: 29,2% van het 2022 MINI volume (1.622 units)
  • xEV aandeel:  37,9% van het 2022 MINI volume (1.622 + 488 PHEV)
  • MINI Electric is het bestverkochte MINI model in 2022