De 208, een iconisch model in het aanbod van Peugeot, was in 2022 de meest verkochte auto in Europa en in Nederland. Nu krijgt de Peugeot 208 een nieuwe dimensie in de vorm van een uitgebreide update. De 208 is nu nog verleidelijker dankzij de volledig elektrische versie met een actieradius van 400 kilometer, een aangescherpt design, innovatieve technologie en meer rijplezier in combinatie met nieuwe aandrijflijnen.

De nieuwe Peugeot 208 biedt:

  • Meer allure met een onweerstaanbaar sportieve uitstraling, katachtige houding en nieuwe, modernere lichtsignatuur.
  • Meer emotie dankzij de meer digitale en technologische Peugeot i-Cockpit® die het rijplezier verder verhoogt.
  • Meer rijbeleving met elektrificatie in de genen, de nieuwe E-208 met een actieradius van 400 kilometer (voorlopige waarde), nieuwe motorvarianten met de HYBRID 100 en HYBRID 136 en de nieuwste generatie infotainmentsystemen.

 

Als erfgenaam van negen generaties van compacte Peugeot-modellen mag de 208 zich sinds zijn introductie eind 2019 verheugen in een ononderbroken populariteit. In iets meer dan drie jaar zijn wereldwijd bijna 1.000.000 exemplaren van de 208 geproduceerd. In 2021 en 2022 was de Peugeot 208 het meest verkochte model overall in Europa en de bestverkochte auto van Nederland in 2022. Dit succes is mede te danken aan de populariteit van de Peugeot E-208: Europa’s en Nederlands bestverkochte elektrische auto in het B-segment in 2022. De verkoop van de nieuwe Peugeot E-208 start in november 2023.

De line-up van de nieuwe Peugeot 208 omvat drie uitvoeringen: ALLURE, ACTIVE en GT. Daarnaast is er keuze uit zes aandrijflijnen, waaronder de nieuwe HYBRID 100 en HYBRID 136 en de volledig elektrische variant met een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor en een actieradius van 400 kilometer (WLTP gecombineerd, voorlopige waarde).

 

JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR: “Het is altijd een uitdaging om te werken aan een iconisch en succesvol model zoals de 208. Ons doel was om het design en de prestaties naar een hoger niveau te tillen en tegelijkertijd het karakter van de 208 te bewaken, om aan de top van het B-segment te blijven in Europa qua verkopen. De nieuwe 208 is meer 208 dan ooit: katachtiger, nog leuker om mee te rijden, met meer innovatieve techniek... Kortom: nóg verleidelijker. En nog verder geëlektrificeerd, dankzij de nieuwe HYBRID 100, HYBRID 136 en 100% elektrische aandrijflijn met een actieradius van 400 kilometer.”

 

ALLURE: een oogstrelend, atletisch design dat nu nog verleidelijker is

Een icoon updaten is nooit eenvoudig. De Peugeot-designers hadden de uitdaging om de 208 van een aangescherpt en moderner design te voorzien én daarbij de onderscheidende en onweerstaanbare allure te behouden die het model zo succesvol hebben gemaakt...

 

MATTHIAS HOSSANN, PEUGEOT DESIGN DIRECTOR: “Het designteam van Peugeot ging op enthousiaste wijze de uitdaging aan: scherp de 208 nog verder aan. We wilden de toch al sterke karaktertrekken benadrukken, zonder de ziel van het ontwerp aan te tasten. Het vernieuwde front met de nieuwe Peugeot-lichtsignatuur en de nieuw geïnterpreteerde ‘three claw’-verlichting aan de achterzijde zorgen voor een frisse uitstraling en een nog katachtiger karakter. Daarbij blijft het gebeeldhouwde en atletische silhouet, dat de klant zo waardeert, behouden.“

 

 

  • Spectaculair hoogtepunt: de nieuwe Peugeot-lichtsignatuur aan de voorzijde

Nadat de nieuwe lichtsignatuur van Peugeot voor het eerst werd getoond op de Peugeot 9X8 Hypercar, daarna op de nieuwe Peugeot 508 en 508 SW en recentelijk op de nieuwe Peugeot 2008, is dit nu ook een belangrijk element van de nieuwe Peugeot E-208. De drie lange verticale ‘lichtklauwen’ maken deze signatuur extra onderscheidend en zijn geïntegreerd in de hoogglanszwarte inzetten in de bumper. Ze zijn verder naar de hoeken verplaatst en maken de auto optisch robuuster en breder. Alle uitvoeringen van de nieuwe 208 beschikken over deze nieuwe lichtsignatuur aan de voorzijde. Op de GT-uitvoering gaat dit verlichtingsdesign zelfs nog een stap verder: het fascinerende effect van de drie lichtklauwen is uitgebreid naar de verlichtingsfunctie van de full-LED koplampen die gebruikmaken van drie onafhankelijke optische modules.

  • Voorzijde met een nieuwe uitstraling

Alle versies van de Peugeot 208 worden gekenmerkt door een geheel nieuwe voorzijde, met het nieuwe merklogo centraal, waarmee nu ook de 208 de nieuwste designtaal van Peugeot omarmt. De grille heeft een uitwaaierend patroon in carrosseriekleur dat overvloeit in de bumper. Dit design verwijst naar de elektrificatie van het modelprogramma en maakt de nieuwe E-208 nog evenwichtiger. De grille en carrosserie zijn niet langer losse componenten, maar vormen nu één geheel. Zo wordt het ontwerp nog moderner en straalt het nog meer robuustheid en efficiency uit.

  • Nieuwe achterlichtsignatuur

De nieuwe E-208 herinterpreteert de voor Peugeot typerende achterlichtsignatuur, met drie naast elkaar geplaatste rode ‘klauwen’. Het model blijft trouw aan de drie lichtelementen, maar die zijn nu horizontaal geplaatst. Ze zijn opgebouwd uit drie elegante LED-stroken die de zwarte lijst op de achterklep optisch verlengen. Dit geeft de auto een krachtiger achteraanzicht en maakt hem optisch breder. Bij de GT-uitvoering maken de achteruitrijlichten en knipperlichten ook gebruik van LED-techniek.

  • Opvallende nieuwe kleuren

De nieuwe Peugeot E-208 oogt aantrekkelijker dan ooit in de nieuwe introductiekleur Jaune Agueda. Ook nieuw in het aanbod van de 208 is de carrosseriekleur Gris Selenium, die het moderne design op elegante en subtiele wijze onderstreept. In totaal zijn er zeven carrosseriekleuren beschikbaar voor de 208: Jaune Agueda, Gris Selenium, Gris Artense, Noir Perla Nera, Blanc Banquise, Rouge Elixir en Bleu Vertigo. Alle uitvoeringen hebben hoogglanszwarte buitenspiegelkappen, ongeacht de gekozen carrosseriekleur. De GT heeft standaard hoogglanszwarte wielkuiplijsten (en als optie een zwart dak).

  • Nieuwe wieldesigns

De nieuwe wielen vormen een van de belangrijkste herkenningspunten van het nieuwe Peugeot-design. In navolging van de Peugeot 408 worden de bijzondere wieldesigns ook op de andere nieuwe modellen van het merk aangeboden. De nieuwe Peugeot E-208 is leverbaar met lichtmetalen wielen in diverse nieuwe designs, in 16 inch (NOMA tweekleurige diamantgeslepen wielen of 17 inch (YANAKA tweekleurige diamantgeslepen wielen met inzetten). Alle lichtmetalen wielen hebben een vierspaaks hart met Peugeot-logo dat de wielbouten afdekt.

  • Nieuwe merkidentiteit

De opschriften op de voorzijde, flanken en achterzijde van de nieuwe Peugeot 208 hebben een nieuw lettertype in een nieuwe basalt-grijze kleur. Aan de achterzijde staat de merknaam Peugeot nu los over de gehele breedte van de achterklep. De E-208 heeft een ‘E’-badge in de kleuren blauw en wit.

  • Elegante nieuwe bekledingen

Het interieur van de nieuwe Peugeot 208 is opgewaardeerd met nieuwe stoelbekleding, zoals zwarte Alcantara bekleding met stiksel in Vert Adamite (optioneel voor de GT). De GT-uitvoering markeert het hoogste uitrustingsniveau met veel aandacht voor detail: ook het dashboard en de armsteunen zijn voorzien van elegant stiksel in Vert Adamite.

 

EMOTIE: meer rijplezier dankzij de meer technologische PEUGEOT i-Cockpit®

  • Nieuw design voor het digitale instrumentenpaneel

Het instrumentenpaneel is op ideale ooghoogte voor de bestuurder geplaatst en voorzien van een digitaal scherm op de uitvoeringen ALLURE en GT. Zijn royale 10-inch beeldscherm heeft een nieuw design, terwijl de GT standaard is uitgerust met een 3D display. De bestuurder kan zowel de kleur van het display als de lay-out en weergegeven informatie aan de eigen voorkeuren aanpassen. De ACTIVE uitvoering heeft net als voorheen een analoog instrumentenpaneel met een 3,5-inch kleurenscherm.

 

  • Standaard 10-inch centraal touchscreen

Waar de eerste twee uitrustingsniveaus voorheen over een 7-inch scherm beschikten, is een centrale 10-inch touchscreen nu standaard voor alle uitvoeringen van de 208. De interface maakt de bediening van de nieuwste generatie Peugeot i-Connect en Peugeot i-Connect Advanced infotainmentsystemen nog eenvoudiger. Bij de nieuwe Peugeot 208 ALLURE en GT beschikt het centrale display over HD-technologie. Bij alle uitvoeringen bevinden de tuimelschakelaars zich nog altijd onder het beeldscherm, voor snelle toegang tot belangrijke functies.

 

  • Compact stuurwiel

Kenmerkend voor de Peugeot i-Cockpit® is het compacte stuurwiel dat garant staat voor ongeëvenaarde wendbaarheid, precisie en rijplezier. Het compacte stuurwiel is voorzien van het nieuwe Peugeot-logo en, indien van toepassing, het nieuwe GT-logo op het onderste deel van de stuurwielrand. Voor optimale ergonomie zijn ook de bedieningselementen voor het multimediasysteem (audio, telefoon) en voor volume en spraaksturing erin opgenomen.

 

  • Dynamische ambianceverlichting voor GT-uitvoering

Voor de nieuwe Peugeot 208 GT zijn acht kleuren voor de dynamische ambianceverlichting beschikbaar, waaronder een aantal nieuwe. De diverse kleuren zijn nu afgestemd op die van het centrale touchscreen en houden rekening met de geselecteerde rijmodus, indien van toepassing.

 

  • Gemoderniseerde versnellingspook

Voor een verbeterde ergonomie zijn de handgeschakelde versies van de Peugeot 208 voorzien van een nieuwe pookknop. De uitvoeringen met een automatische transmissie houden de elegante en praktische transmissieschakelaar die in het voorjaar van 2022 is geïntroduceerd.

 

RIJBELEVING: elektrificatie in de genen en connectiviteit naar een nieuw niveau getild

 

De nieuwe Peugeot E-208 verbreedt zijn horizon door een grote stap voorwaarts te zetten op het gebied van elektrificatie en connectiviteit. De nieuwe 100% elektrische aandrijflijn met een actieradius van 400 kilometer (voorlopige waarde) en de nieuwe hybride-aandrijflijnen bieden nieuwe perspectieven.

 

  • Nieuwe E-208 met 400 km actieradius

De nieuwe Peugeot E-208 is uitgerust met een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die wordt gevoed door een 51 kWh-batterij. De actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP gecombineerd, voorlopige waarde) en een 3-fasen 11 kW-boordlader is standaard. Tevens is de Peugeot E-208 bij een DC-snellaadstation op te laden met een vermogen tot 100 kW, waarmee de batterij in minder dan 25 minuten van 20% tot 80% is op te laden.

 

De Peugeot E-208 met de huidige aandrijflijn, goed voor een vermogen van 100 kW (136 pk) en een actieradius van 362 kilometer (WLTP), blijft onveranderd leverbaar.

 

 

 

  • Nieuwe hybride-aandrijflijnen

Voor klanten die een deels geëlektrificeerde auto wensen, is de Peugeot 208 leverbaar met keuze uit twee nieuwe 48V HYBRID aandrijflijnen. Die combineren een 74 kW (100 pk) of 100 kW (136 pk) sterke PureTech benzinemotor van de nieuwste generatie met de geëlektrificeerde e-DCS6 6-transmissie met dubbele koppeling en ingebouwde elektromotor. Dankzij een batterij die oplaadt tijdens het rijden, biedt deze technologie extra koppel bij lage toerentallen en een 15% lager brandstofverbruik. In stedelijk gebied kunnen de nieuwe Peugeot 208 HYBRID 100 en HYBRID 136 meer dan 50% van de rit afleggen in de emissievrije, 100% elektrische rijmodus.

 

  • Twee verbrandingsmotoren

Behalve de volledig elektrische E-208 en de hybridevarianten is er ook keuze uit twee efficiënte benzineversies:

- PureTech 75: 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 55 kW (75 pk), gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een Stop & Start-systeem.

- PureTech 100: 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 74 kW (100 pk), gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Stop & Start-systeem.

 

  • Nieuwste generatie Peugeot i-Connect

De nieuwe Peugeot 208 wordt standaard geleverd met infotainmentsysteem PEUGEOT i-Connect. Het PEUGEOT i-Connect Advanced-systeem is optioneel. Beide systemen worden bediend via het eenvoudig te personaliseren, centrale 10-inch HD-touchscreen. Het multi-window display met widgets of shortcuts is gemakkelijk te gebruiken en net zo interactief als een smartphone. De gebruiker kan eenvoudig van links naar rechts door de verschillende menu’s swipen, van boven naar beneden voor notificaties, of door met drie vingers te tikken het applicatiescherm oproepen.

Terugkeren naar het hoofdscherm kan op elk moment door de ‘Home’-schakelaar onder aan het scherm te bedienen. Boven in het scherm toont een permanente banner informatie over de buitentemperatuur en de airconditioning, de positie in de widgetpagina’s, connectiviteitsgegevens, notificaties en de tijd.

PEUGEOT i-Connect biedt optimale connectiviteit dankzij de draadloze ‘Mirror Screen’-functie Apple CarPlay en Android Auto. Het optionele, nog omvangrijkere systeem PEUGEOT i-Connect Advanced biedt onder meer high-performance TomTom connected navigatie, waarbij de routekaart op het volledige 10-inch scherm getoond wordt voor een optimale afleesbaarheid.

Systeemupdates verlopen ‘over the air’ en het Peugeot i-Connect Advanced-systeem is ook te bedienen via natuurlijke spraakherkenning. Via het gesproken commando “Ok Peugeot” zijn allerlei infotainmentfuncties te bedienen. Om gebruikers te assisteren en hun vragen te beantwoorden, omvat het systeem ook on-board documentatie en tutorials.

  • Meer USB-aansluitingen

De nieuwe 208 ALLURE en GT hebben nu standaard drie USB-C-aansluitingen (twee voorin, een achterin) en een USB-A-aansluiting (achterin).

 

  • Krachtiger inductielader voor smartphones

De ALLURE-uitvoering is optioneel leverbaar met een 15W inductielader voor smartphones (voorheen: 5W). Deze is standaard voor de GT-uitvoering. Door de plaatsing achter de klep in de middenconsole kan de smartphone snel worden opgeladen, terwijl die in gebruik is voor de draadloze ‘Mirror Screen’-functie.

 

  • HD-parkeerhulpcamera’s

De nieuwe parkeerhulpcamera’s voor en achter op de nieuwe Peugeot 208 bieden nu een high-definition beeld. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe high-definition frontcamera (gekoppeld aan de dodehoekbewaking) nu als optie leverbaar. De camera geeft een 360° beeld van de directe omgeving van de auto, wat bijzonder handig is tijdens parkeren en manoeuvreren.

 

  • Talrijke bestuurdersassistentiesystemen

De nieuwe Peugeot 208 biedt een uitgebreide reeks assistentiesystemen die het rijden eenvoudiger en veiliger maken:

- Adaptive cruise control met Stop&Go-functie en instelbare afstand tot de voorligger.

- Automatic emergency braking: herkent voetgangers en fietsers, overdag en ‘s nachts, bij snelheden tussen 7 km/u en 140 km/u.

- Uitgebreide verkeersbordherkenning met weergave op het instrumentenpaneel: stopborden en borden voor eenrichtingsverkeer en (einde) inhaalverbod, als aanvulling op de gebruikelijke snelheidsgerelateerde waarschuwingen.

- Active Lane Departure Warning met stuurcorrectie.

- Driver Attention Alert herkent vermoeidheid van de bestuurder tijdens lange ritten en bij snelheden boven 65 km/u, door minimale bewegingen van het stuurwiel te analyseren.

- Blind spot monitoring

 

  • Online aanschaf en service

Afhankelijk van de markt kan de nieuwe Peugeot E-208 ook online worden aangeschaft, voor een 100% veilige, digitale klantbeleving (‘Online bestellen’). De klant kan hier een nieuwe auto aanschaffen, een oude inruilen en een financiering afsluiten, gewoon eenvoudig via de smartphone, tablet of PC. Het kosteloos laten thuisbezorgen van de nieuwe auto behoort ook tot de mogelijkheden.

 

  • Connected Services

In samenwerking met Free2Move Charge biedt Peugeot toegang tot diverse laadoplossingen:

  • Voor thuis of op het werk opladen is er een talloze opties beschikbaar,  van een versterkte stopcontact, wallbox en smart wallbox tot de diagnose van de elektrische installatie ten behoeve van een optimale laadoplossing, en de uiteindelijke installatie door aanbevolen partners.
  • Publiek laden via Free2Move Charge, waarbij toegang wordt verschaft tot een netwerk van meer dan 350.000 oplaadpunten in Europa.

 

Daarnaast kunnen klanten van de Peugeot E-208 rekenen op een 8 jaar/160.000 km garantie op de batterij. Ook wordt na een onderhoudsbeurt een certificaat overhandigd waarmee de batterijcapaciteit wordt bevestigd.