In de door klimaateisen geobsedeerde autowereld sneuvelen steeds meer heilige huisjes. Porsche introduceert dieselmotoren, Ferrari experimenteert met hybride’s en BMW vervangt haar bejubelde zescilinders door geblazen vierpitters. Eerlijk is eerlijk, als donderslag bij heldere hemel kwam dit bericht niet. Toch blijft het jammer dat de ‘zes-in-lijn’ uit München steeds zeldzamer wordt. Maar genoeg melancholiek, hoe rijdt de nieuwe instapversie van de 5 Serie?

Het voorkomen van de BMW 5 Serie spreekt voor zich: grote nieren op een ’stompe’ neus horen bij het BMW van tegenwoordig, evenals de breed ogende achterzijde en hoge taillelijn. De bekende Hofmeister-knik in de C-stijl van de achterdeuren zullen ze in Beieren nooit meer vergeten, die draagt grote verantwoordelijkheid voor de herkenbaarheid van het merk. Een praktisch gevolg van de hoge taillelijn is dat de kofferruimte een flinke inhoud van - toevalligerwijs - 520 liter heeft. De testauto is voorzien van een deelbare achterbank, waarvoor 580 euro is betaald. Nadat je de auto beladen hebt, moet je de achterklep met een flinke ruk sluiten. Een soepele armbeweging is niet voldoende, omdat de klep een ‘dood punt’ heeft. Bij de meeste auto’s geen punt van kritiek, maar BMW is nu eenmaal niet de eerste de beste autofabrikant.

Waar het design gunstig is voor de bagageruimte, daar eist het zijn tol op de achterbank. Door de licht aflopende daklijn houdt de hoofdruimte achterin niet over. Met de standaard - ook in test-520i gemonteerde - stoelen is er nog voldoende beenruimte voor mensen op de achterbank. Vink je uitgebreider verstelbare zetels op de bestellijst aan, dan is er door de dikkere rugleuning minder knieruimte. Des te beter dat het ‘gewone’ meubilair meer dan prima is. Door de vorm van het dashboard stoten voorpassagiers langer dan 1,90 meter al snel met hun knieën tegen de middenconsole. Enige remedie is de stoel verder naar achteren schuiven, mits de lengte van de achterbankpassagiers dat toelaat.

Digitaal instructieboek

Normaliter gebruik je de knoppen op het stuur om een multimediasysteem te commanderen. Het dashboard van de 5 steekt echter zo logisch en overzichtelijk in elkaar, dat je alles onbewust op de tast bedient en de stuurwielbediening ‘vergeet’. Het blijft niet alleen bij ergonomische perfectie, ook de bouwkwaliteit van het interieur is hoge klasse. Dat begint al zodra je de deur sluit, de spreekwoordelijke kluisdeur zorgt voor een welhaast hermetische geluidsisolatie. Vervolgens voel en zie je uitsluitend topmaterialen. De kunststof is zacht en mooi, maar bovenal zijn de onderdelen met uiterste nauwkeurigheid samengesmolten.

De lofzang gaat verder met het toonaangevende audio- en navigatiesysteem.

De lofzang gaat verder met het toonaangevende audio- en navigatiesysteem. Het iDrive-debacle staat BMW nog helder voor de geest, dus hebben ze er in München alles aan gedaan om op dit gebied haantje de voorste te worden. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, inmiddels staat BMW met het multimediasysteem Professional op grote hoogte qua bediening, menu-opbouw en schermhelderheid. Het 10,25 inch (!) grote display is haarscherp en geeft meer dan alleen route-instructies en muziekinformatie. De installatie bevat tevens een digitale instructiehandleiding, die via steekwoorden en afbeeldingen heel eenvoudig werkt. Zelfs dermate handig, dat de papieren versie in het handschoenenvakje kan blijven.

Omdat BMW intensief bezig is met haar Efficient Dynamics-filosofie, kan het scherm ook de verbruiksgeschiedenis weergeven. Daarnaast functioneert het als commandocentrale voor het zogenaamde Eco Pro. Dat de viercilinder met turbo niet zomaar de Reihensechser vervangt, wordt door deze modus onderstreept. Druk ter activering op de ‘Eco’-knop en de gaspedaalreactie, het schakelgedrag en de airconditioning worden op maximale efficiëntie ingesteld. Daarbij geeft de boordcomputer weer hoeveel bonuskilometers je door deze bespaarmaatregelen hebt opgebouwd.

Het blijft niet alleen bij ergonomische perfectie, ook de bouwkwaliteit is hoge klasse

Vier tegen zes

Tot voor kort was de 204 pk sterke BMW 523i de basisuitvoering, die voor dik 50 mille de dealer verliet. Voor de  520i hoef je 5.000 euro minder mee te nemen, waarmee je bijvoorbeeld een automatische transmissie kan financieren. Even wat droge cijfers: gekoppeld aan de achttraps automaat zit de 520i vanuit stilstand in 8 seconden op 100 km/u, wat 0,2 seconden rapper is dan een dito geschakelde 523i. Die aloude zescilinder zet daarentegen 234 km/u op de klok, terwijl de nieuwe 520i bij 226 km/u ophoudt met accelereren. Op tussensprints wordt de 523i weer verschalkt door de 520i, die voor de sprint van 80 naar 120 km/u anderhalve tel minder nodig heeft. De 523i leverde met bijna drie liter inhoud 270 Nm bij 1.500 tpm, met dank aan de turbo haalt de 1.997 cc grote 520i bij 1.250 tpm al hetzelfde koppel. De 184 pk’s van de vierpitter zijn er weliswaar twintig stuks minder dan in de 523i, ze staan een kloeke 1.100 tpm eerder ter beschikking.

Omdat de 520i al bij lagere toeren zijn power levert, presteert ‘ie veel soepeler dan de 523i. Dat is nog altijd een prima motorisering, maar pas in het hoge toerengebied komt de ‘zes-in-lijn’ tot leven. De 520i is een 1,585 kilogram zware auto, dus van overmotorisering kan je met 184 pk niet spreken. Toch ontstaat nooit het gevoel dat je tekort komt, vooral omdat de motor actief aan het gas hangt. Door de variabele turbodruk van de TwinPower-techniek trekt de 520i er al flink aan en is het geen probleem dat de automaat het blok onder de 2.000 tpm houdt. Bij snelle inhaalmanoeuvres merk je dat de 520i het instapmodel is, maar in zo’n geval mag je rekenen op een vlotte en vloeiende kickdown. Deze 520i beschikt overigens over een uitmuntende transmissie, die boterzacht schakelt en vermogenstekorten opvangt met doeltreffende terugschakelacties. Zelf de flippers ter hand nemen komt nooit in je op, het karakter van de automaat adapteert supersnel de behoefte van de bestuurder. Dankzij de acht versnellingen draait de motor op constante snelheid bar weinig toeren, bij 130 km/u geeft de toerenteller net geen 2.200 tpm aan.

Indrukwekkend blijft het onderstel van de 5 Serie


Weinig auto’s kunnen op zo’n overtuigende wijze de stropdas afdoen en sportschoenen aantrekken

Van alle markten thuis

Spreek je de motor flink toe, dan hoor je dat er vier cilinders aan het werk zijn en mis je de zijdezachte loop van BMW’s zescilinder. Normaal gesproken is de 520i een onhoorbare metgezel, die slechts een licht gesuis rond de A-stijlen en marginaal bandengeluid produceert. Bij het tanken volgt een kleine teleurstelling, want het primaire doel van dit blok is immers zuinigheid. Met relatief veel snelwegkilometers ‘doet’ de 520i 1 op 13,4, een waarde die de 523i ook haalde. Een vlot rijgedrag resulteert al gauw in een benzineverbruik van 1 op 10, een waarde die de 523i nooit zou redden.

Indrukwekkend blijft het onderstel van de 5 Serie. Door het uitgekiende veer- en dempgedrag strijkt de 5 Serie alle oneffenheden moeiteloos glad. Zo groots als de BMW zich op lange afstanden presenteert, zo compact wordt de 520i als je bochten aanvalt. Een BMW zou geen BMW zijn als ’ie niet direct en gevoelig zou sturen, maar bovenal strak en accuraat met zijn bestuurder communiceert. Voor nog meer sportiviteit zet je de bak in de sportstand, waardoor de gasrespons verscherpt, de motor steeds minimaal 2.500 tpm draait en er laat wordt opgeschakeld. Weinig auto’s kunnen op zo’n overtuigende wijze de stropdas afdoen en sportschoenen aantrekken.

Uitsluitend akoestisch verlies

De 5 Serie is een ietwat krappe auto, die voorbeeldig rijdt en akelig precies is afgewerkt. Het gedeeltelijke afscheid van de zespitter heeft uitsluitend een akoestisch nadeel. De nieuwe turbomotor is krachtiger en elastischer, waardoor bij accelereren betere cijfers worden behaald. Wereldschokkend veel efficiënter gaat de 520i niet met brandstof om, maar een fraai verbruik scoren is met deze aandrijflijn geen kunst. De automaat vormt een uitstekend span met de tweeliter en behoort tot de beste transmissies ter wereld. Koppel dit aan de flink verlaagde vanafprijs en het moge duidelijk zijn dat BMW een verleidelijk totaalpakket aanbiedt.