Na de BMW ActiveHybrid 7 en ActiveHybrid X6 volgt nu de ActiveHybrid 5. Grijpt BMW de kans om met hybridetechniek een écht zuinige 5 Serie te introduceren? Nee, het is een heuse ‘powerhybrid’ geworden, gebaseerd op de toch al niet kinderachtige 535i. Met 340 pk op de achterwielen en een opgegeven verbruik van 1 op 15,6 ben ik erg benieuwd naar de toegevoegde waarde, de prestaties en het werkelijke verbruik van de BMW ActiveHybrid 5.

Voor BMW is het belangrijk dat het beroemde rijplezier bij haar milieuvriendelijke modellen gewaarborgd blijft en daarvoor is de 35i-motor een meer dan uitstekende basis. Een forse 306 pk en een fantastische trekkracht van 400 Nm bij slechts 1.200 tpm, wat wil een mens nog meer? Nou, een boost van de 54 pk en 210 Nm sterke elektromotor bijvoorbeeld. Die plaatst BMW tussen de verbrandingsmotor en de conventionele achttrapsautomaat met koppelomvormer, voor een optimaal samenspel van elektro- en benzinekracht.

De compacte lithium-ion accu’s kregen een plaats tegen de achterbank, die daardoor niet neerklapbaar is en geen skiluik heeft. Dat vormt meteen de reden dat de ActiveHybrid 5 niet als Touring wordt geleverd, want een gefixeerde achterbank doet de functionaliteit van een stationcar geweld aan. Iemand die een ActriveHybrid 5 wil rijden kan dus enkel kiezen voor de sedan, die 150 kg meer weegt dan een conventionele 535iA. De kofferruimte is nog steeds van een bruikbaar formaat, maar is geslonken van 520 naar 375 liter.

In zekere zin is de BMW ActiveHybrid 5 een hypocriete hybride

Niet altijd even soepel

Met een systeemvermogen van 340 pk en een trekkracht van maximaal 450 Nm laat het zich raden dat deze 5 Serie pijlsnel is. Door het bescheiden wielformaat zie je de snelheid er niet aan af, maar de hightech lichtblauwe lakkleur trekt wel veel bekijks. Het extra gewicht doet de vermogenstoename teniet en met een fabrieksopgave van 5,9 seconden voor de 0-100 km/u-sprint is de ActiveHybrid 5 exact even snel als de 535iA. Uiteraard is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Pas bij deellast zul je merken dat de benzinemotor van de ActiveHybrid minder hard hoeft te werken voor z’n prestaties, omdat de ‘elektroboost’ altijd paraat staat. Daardoor voel je in de laagste toerenregionen een extra ‘punch’ en hoeft de transmissie minder snel terug te schakelen. Bij 130 km/u in de hoogste trap draait de motor slechts 2.000 tpm en is het verbruik ongeveer 1 op 13. Uiteraard is alles aangaande verbruik en aandrijving te volgen met mooie grafiekjes en energiestroomschema’s op de boordcomputer.

Tot snelheden van 60 km/u kan deze 5 Serie over een afstand van meer dan 3 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Wie zo zuinig mogelijk bezig wil zijn, zet de Eco Pro-rijmodus aan. Hierbij schakelt de transmissie nog vroeger op en wanneer je het gas loslaat bij snelheden tot 160 km/u wordt de benzinemotor helemaal uitgeschakeld. Deze radicaal ‘groene’ stand rijdt echter niet het lekkerst, want het in- en uitschakelen van de benzinemotor gaat niet altijd even soepel. Soms voel je zelfs een duidelijke schok en het snelle opschakelen heeft gevolgen voor de souplesse en finesse van de aandrijflijn. Wat dat betreft heeft hybridekoning Lexus het beter voor elkaar met een altijd schokvrije CVT-automaat en een onmerkbaar van krachtbron wisselende aandrijflijn.

De kofferruimte is nog steeds van een bruikbaar formaat

Attractie

Het rijden ‘an sich’ in de ActiveHybrid 5 is een grote attractie. Als het moet trekt de BMW tot 7.000 tpm door en de zes-in-lijn klinkt op zulke momenten echt fantastisch – verder is de auto heerlijk stil. Voor elektrisch rijden hoef je weinig moeite te doen en het ziet er onwerkelijk uit dat zo’n grote zakensedan vrijwel geruisloos weg zoeft. De besturing van een 5 Serie is in iedere rijmodus lekker, maar biedt in de sportstanden (Sport en Sport+, waarin veiligheidssystemen gaan slapen) de meeste weerstand en het beste gevoel. De ‘gewone’ sportstand is de lekkerste rijstand, want in ‘comfort’ wordt de 5 een beetje wiebelig. Het is jammer dat de ‘eco-banden’ beduidend minder grip bieden dan de brede sloffen die je gewoonlijk onder een ‘dikke’ BMW tegenkomt. De ActiveHybrid 5 voelt hierdoor zelfs een beetje zwaarlijvig aan, zeker wanneer je op bochtige trajecten rijdt.

Dan de spannendste vraag: wat verbruikt zo’n ActiveHybrid 5 in de praktijk? Het zal geen verrassing zijn dat de belofte niet wordt waargemaakt, maar zonder overdreven zuinig te rijden scoorde ik 1 op 12,2. Voor een auto met dit gewicht en vermogen absoluut een mooie waarde. Met een stevige rijstijl haalt deze snelle BMW nog altijd 1 op 10 en als je echt gaat ‘blazen’ dan ga je richting de 1 op 7. De voordelen van de elektrische kilometers, een fanatiek start-stop systeem en een elektroboost verdampen dan als sneeuw voor de zon. Je zou denken dat deze loeisterke BMW de perfecte caravantrekker is, maar helaas: de ActiveHybrid 5 mag geen aanhanger trekken.

Hypocriete hybride

In zekere zin is de BMW ActiveHybrid 5 een hypocriete hybride, want hij is bijzonder snel en tegelijkertijd niet wereldschokkend zuinig. Voor zijn prestatieniveau doet ‘ie het meer dan keurig, maar in absolute zin is de planeet er natuurlijk niet mee gered. Het prijsverschil met de normale 535iA wordt voor een klein deel gedicht door het BPM-voordeel dat de ActiveHybrid 5 heeft vanwege z’n lagere CO2-uitstoot. Toch betaal je nog altijd een meerprijs van ruim 4.000 euro, zonder dat daar een lagere bijtelling of wegenbelasting tegenover staat. Sterker: door het hogere gewicht betaal je zelfs meer motorrijtuigenbelasting. Eigenlijk is er maar één reden waarom deze uitvoering van de 5 Serie er is en zijn kopers gaat vinden: zijn hybride-label en het maatschappelijk verantwoorde imago dat BMW én de bestuurder zich daarmee aanmeten. Met name in belangrijke markten als de Verenigde Staten vormt dat een aankoopargument die zijn meerprijs rechtvaardigt. Tegelijkertijd is het onverminderd genieten van de geblazen zes-in-lijn, die grote stappen zet, maar in je woonwijk fluisterstil goedkeuring van buurtbewoners oogst. Toch zou ik voor hetzelfde bedrag liever een 535iA (bij voorkeur als praktische Touring) voor de deur zetten. Met knappe wielen en de mogelijkheid tot het trekken van een caravan.