Zo’n stoere SUV is leuk maar er moet ook op de kleintjes gelet worden. Daarom introduceert BMW nu de X1 sDrive16d, tegelijk met een lichte facelift van haar kleinste X-model. Achter de benaming 16d gaat een grotere motor schuil dan je van een instapvariant zou verwachten, want de 116 pk’s komen uit een tweeliter dieselmotor. De hamvraag: blijft er nog wat BMW en ‘stoere SUV’ over met dat vermogen?

De BMW X1 is eigenlijk geen SUV maar een crossover. Op papier – volgens de RDW - is het een stationwagon, maar BMW noemt hem liever ‘Sports Activity Vehicle’. Voor een breed publiek, aldus het merk uit München. De zichtbare wijzigingen van de facelift blijven beperkt tot een andere indeling van de lichtunits en een nieuwe voorbumper. Ook heeft BMW nieuwe Lines geïntroduceerd, waarmee je de X1 kunt personaliseren.

Omsloten

Het interieur van de X1 ziet er ‘premium’ uit. Behalve een aantal optionele nieuwe kleurencombinaties is er niets schokkends gewijzigd. Op de bestuurdersplaats word je als het ware door het dashboard omsloten, de middenconsole staat naar je toe gericht. De sportstoelen met verstelbaar zitvlak (meerprijs van 643 euro) zitten fantastisch en zijn uitgebreid verstelbaar. Het bruine leder geeft het sportieve interieur een chique tintje. BMW heeft de facelift helaas niet aangegrepen om fraaiere kunststoffen aan de onderkant van het dashboard toe te passen. Het ziet er weliswaar keurig uit, maar een aanraking doet vermoeden dat BMW sommige kunststoffen bij Playmobil betrekt. Een beetje jammer, omdat het interieur verder een solide en hoogwaardige indruk achterlaat. De multimediagadgets zijn helemaal bij de tijd, je kunt je USB-stick inpluggen, via Bluetooth muziek afspelen of een AUX-kabel gebruiken. Het bekende iDrive - de centrale bedieningsknop op de middentunnel - werkt perfect en het scherm heeft een mooie kaartweergave.

De besturing is zoals je van iedere BMW verwacht: fantastisch

Qua beenruimte achterin doet de X1 het keurig. De ‘SAV’ heeft een hoog geplaatste achterbank, waardoor je relatief rechtop zit. In vergelijking met de vorige 3 Serie Touring is de X1 5 centimeter korter, ten opzichte van de huidige zelfs 15 centimeter. Dat verschil vertaalt zich in een kleinere kofferbak, hoewel 420 liter bagageruimte een bruikbare inhoud is. Mocht dat niet genoeg zijn, dan leg je binnen een handomdraai de bank volledig plat en ontstaat er 1.350 liter laadcapaciteit.

Voor rustige rijders

Met 116 pk op 1.455 kg is de BMW X1 sDrive16d uiteraard geen snelheidsmonster. De sprint van 0 tot 100 km/u neemt 11,5 seconden in beslag en uiteindelijk bereikt deze Beier een topsnelheid van maximaal 190 km/u. Op zich geen verkeerde waardes, hoewel je gevoel wat anders zegt. Zolang je het rustig aan doet ervaar je de sDrive16d als een soepele motor. Vraag je net even wat meer dan kom je er al snel achter dat meer vermogen geen overbodige luxe zou zijn. De vermogensopbouw verloopt lineair, waardoor er weinig sensatie in de aandrijflijn zit. Onder de 1.600 tpm reageert de motor enigszins loom, daarboven gaat het prima. Het opgegeven trekgewicht van maar liefst 1.800 kg is voor de caravanliefhebber ideaal, maar of het verstandig is om met relatief weinig vermogen en een forse caravan de bergen in te gaan?

Met 116 pk op 1.455 kg is de BMW X1 sDrive16d uiteraard geen snelheidsmonster

De besturing is zoals je van iedere BMW verwacht: fantastisch. Het kleine sportstuur ligt goed in de hand en communiceert natuurlijk. Hierdoor kun je de X1 heel precies in bochten plaatsen en neemt de bochtsnelheid toe zonder dat je het echt in de gaten hebt. Het onderstel is straf afgestemd en geeft oneffenheden in de weg hard door, dat is vooral merkbaar op minder fraai wegdek. Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden is deze X1 alleen op de achterwielen aangedreven, teneinde de BMW nog zuiniger te maken. Ik reed dan ook zonder problemen 1 op 18,2 en daarmee zit BMW behoorlijk in de buurt van de opgegeven 1 op 20,4. Die waarde is dus haalbaar. De rust aan boord is zowel met een koude als opgewarmde motor heerlijk. Je hoort in de verte wat dieselgenagel, maar dat is verre van storend. De manuele zesbak schakelt zoals die van iedere andere BMW, met een prettige weerstand en lange slagen.

Een dikke drie mille

De vernieuwde BMW X1 is als sDrive16d een passende instapper. De BMW X1 rijdt ‘gewoon’ goed en biedt dezelfde dynamische rijbeleving als alle andere BMW’s. De motor volstaat, maar ga je vaak naar Duitsland en wil je leuk meekomen op de Autobahn dan is het wellicht verstandiger om naar een zwaardere motor te kijken. Ondanks het zuinige karakter moet er nog steeds 25% bijtelling over deze uitvoering betaald worden, dus fiscaal gezien biedt deze sDrive16d geen voordelen naast een lagere catalogusprijs. De facelift is minimaal, maar maakt de X1 vooral op motorisch gebied een stuk interessanter dan voorheen. De sDrive16d is de voordeligste X1 en staat in de prijslijst vanaf 38.440 euro. Scheelt toch een dikke 3 mille met de sDrive18d.