De 1,5 liter driecilinder dieselmotor die Hyundai in de compacte modellen Getz en Matrix levert, zal in de eerste helft van 2005 worden afgelost door even grote krachtbron met vier pitten.

De voor Hyundai nieuwe viercilinder, die Kia dit jaar al in de Cerato is gaan leveren, is fors sterker dan zijn voorganger. In plaats van 82 pk en 184 Nm, is er nu 102 pk en 235 Nm voorhanden. Hiervoor is de motor uitgerust met vierkleppentechniek, moderne common-rail inspuiting en een turbo met variabele geometrie.


De krachtbron debuteert bij Hyundai vanaf januari in de Matrix voor een prijs van 20.995,. De Matrix 1.5 CRDi-16V VGT zoals hij voluit heet, haalt een topsnelheid van 164 km/h en hij sprint in 14,3 seconden naar de 100 km/h. Hij zou genoegen nemen met 5,4 liter per 100 km, wat neerkomt op een verbruik van 1 op 18,5. Vanaf het tweede kwartaal van 2005 is de nieuwe 1.5 ook in de Getz te bestellen; de prijs, prestaties en verbruikscijfers van deze combinatie zijn nog niet bekend.


De Koreanen studeren nog op de mogelijkheid om opnieuw een driecilinder in de Getz te leveren, maar dan met een cilinderinhoud van 1.100 cc. Die motor zou een echt spaarwonder moeten worden.