Volkswagen komt eind 2005 met de nieuwe Bora. Nu al zijn de eerste fotos gepubliceerd en die beloven veel goeds. De Bora is er op alle fronten op vooruit gegaan.


Net als zijn voorganger is de Bora een sedan pur sang. Maar dankzij zijn grotere afmetingen ziet hij er wat volwassener uit dan het vorige model. De daklijn en de achteruit lopen vloeiend door in zijn achterste, waardoor het een mooi geheel vormt en de kofferbak er niet zo aangeplakt lijkt. De neus is rechtstreeks afgeleid van de Golf, waardoor je in je achteruitkijkspiegel in eerste instantie niet zult zien dat er een Bora achter je aankomt.


Zoals gezegd zijn de formaten van de Bora gewijzigd. In de lengte is hij maar liefst 18 cm gegroeid en daardoor meet hij nu 4,55 meter. Qua breedte kwam er 2,5 cm bij waardoor het totaal op 1,76 meter komt. Deze ruimte komt volledig ten goede aan de inzittenden die nu meer beenruimte hebben, maar ook aan het aantal koffers dat in de achterbak past. Ook de wielbasis werd met 6,5 cm aangepast en is nu 2,58 meter. Dat zal de bestuurder waarschijnlijk merken aan het weggedrag, want hoe langer de wielbasis hoe rustiger de auto meestal op de weg ligt.


De Bora zal eind 2005 op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. In Amerika verschijnt het eerste exemplaar dat daar nog altijd Jetta heet al in maart op de weg. Logisch dat Volkswagen de Amerikanen voorrang geven want de Jetta is daar goed voor maar liefst veertig procent van de totaalverkopen van het Duitse merk. Ter vergelijking: bij ons zorgde de Bora tot en met oktober van dit jaar slechts voor 2,5 procent van de omzet, en in de top dertig van meest verkochte modellen komt hij helemaal niet voor. Ook is het dus logisch dat de Duitsers voor de Amerikaanse markt een nieuwe motor hebben gebouwd met een cilinderinhoud van 2,5 liter en vijf cilinders die goed is voor 150 pk. Bij ons zal de Bora waarschijnlijk alleen met de motoren van de Golf verkrijgbaar zijn.