Mitsubishi ontwikkelt een auto die ongevallen moet voorkomen en de verkeersveilgheid moet vergroten. Een speciaal gepreparerde Grandis neemt deel aan een uitgebreid testprogramma van Vehicle-to-Vehicle (VtV) communication systems.

Het onderzoek richt zich in eerste instantie op twee risicosituaties: onoverzichteljke kruispunten en stilstaande voertuigen op gevaarlijke plekken. Het VtV-communicatiesysteem zendt informatie uit over de positie op de weg met behulp van een navigatiesysteem met GPS-ontvanger, en ontvangt die gegevens van andere voertuigen. Op die manier kan de boordcomputer bepalen of er een gevaarlijke situatie op komst is en de bestuurder hiervan op de hoogte brengen.

Mitsubishi heeft alleen nog niet ontdekt hoe dat het best gedaan kan worden. Een plotselinge piep of knipperend lampje kunnen immers voor nog veel gevaarlijkere situaties zorgen. Stel er staat een geparkeerde auto vlak na een blinde bocht en de bestuurder krijgt een waarschuwingssignaal, kijkt op zijn dashboard wat er aan de hand is, ziet de stilstaande auto niet en knalt er bovenop

De derde fase van het VtV-project loopt dan ook al sinds 2001. Het onderzoeksprogramma loopt al vanaf 1991 en heeft geleid tot onder meer de Lane Departure Warning Assistant (LDWA) en actieve meesturende koplampen.