De Dodge Caliber blijkt lang niet zo robuust als dat hij lijkt. In een Amerikaanse botsproef kreeg de compacte Amerikaan namelijk rake klappen. Het oordeel luidde slechts ‘toereikend’, doordat de kans op verwondingen bij een zijdelingse botsing aanzienlijk is.

In een Dodge Caliber frontaal ergens tegenaan rijden is volgens het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety geen probleem, maar een voltreffer van opzij zou kwalijke gevolgen kunnen hebben. Het IIHS bekijkt het echter van de positieve kant. “De Caliber presteert veel beter dan zijn voorganger de Neon.” Maar de Neon was dan ook één van de slechts scorende compacte auto’s ooit. Het grootste verschil zit hem in de bescherming van het hoofd. “In de zijwaartse botsproef van de Neon werden de hoofden van de bestuurder en de achterpassagiers getroffen. In een echte crash zou dit ernstig hoofdletsel betekenen. Bij de Caliber zorgden de standaard zijairbags echter voor enige verzachting, waardoor de kans op overleven veel groter is”, vertelt Adrian Lund, president van de IIHS. Hij verwacht bovendien dat de veiligheid van de Caliber nog zal toenemen omdat zijairbags voor de torso’s voor de inzittenden in een later stadium als optie zullen worden toegevoegd.