Wiesmann GT

Het had wat voeten in aarde om de typegoedkeuring rond te krijgen voor de Wiesmann GT. Maar nu, anderhalf jaar na zijn showdebuut op de IAA in Frankfurt, is het dan eindelijk zover. Het eerste exemplaar is aan een klant afgeleverd.


De homologatie van de GT kostte zoveel tijd, omdat hij onderhuids compleet afwijkt van de Wiesmann MF, de roadster variant. De open Wiesmann heeft bijvoorbeeld een buizenframe, waar de nieuwe GT is gebouwd rond een aluminium chassis. En in plaats van een zescilinder kreeg de GT een V8. Overigens komen beide aggregaten bij BMW vandaan. De zes in lijn is de 3,2 liter motor uit de M3 en de achtcilinder is de 4,3 liter motor met 333 pk en 450 Nm die we van diverse BMW-modellen kennen.

Met dit blok in het vooronder sprint de GT in 4,6 seconden naar de 100 km/h en op de Duitse autobahn kan de topsnelheid van 280 km/h worden bereikt. Nog sneller kan binnenkort ook, want er komt een variant met 4,8 liter inhoud aan, eveneens afkomstig van BMW.


Nederlandse geïnteresseerden kunnen zich melden bij Hoefa in Utrecht, die – op wat wisselgeld na – anderhalve euroton vraagt voor de handgebouwde Duitse bolide.