Veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft weer vijf auto’s onderworpen aan een crashtest. De resultaten zijn niet bijzonder goed: alleen de Toyota Verso behaalt de maximale vijf sterren. Bij de Kia Venga blijkt de veiligheidsgordel zelfs te kunnen scheuren tijdens een frontale botsing.

EuroNCAP kent de Kia Venga vier sterren toe. Het model, dat goed scoort op de whiplash-test en bij de bescherming van voetgangers en fietsers, kent namelijk een gevaarlijk gebrek. De veiligheidsgordel van de Venga kan makkelijk klem komen te zitten tussen de geleiderail van de stoelen. Hierbij kunnen beschadigingen ontstaan. Deze beschadigingen kunnen op hun beurt, zo bleek bij de frontale crashtest – leiden tot het (gedeeltelijk) doorscheuren van de gordel tijdens een botsing.

EuroNCAP heeft de fabrikant op de hoogte gesteld. Kia heeft het productieproces inmiddels aangepast. Voor de reeds verkochte modellen – circa zevenhonderd stuks in Nederland – levert Kia een beschermingshoes. EuroNCAP adviseert Venga-bezitters contact op te nemen met de dealer: “Klanten moeten zich ervan vergewissen dat de modificatie is aangebracht, zodat de vier sterren-kwalificatie van toepassing is.”

Van de vijf geteste auto’s is alleen de Toyota Verso veilig genoeg te zijn om vijf sterren te krijgen. De MPV scoort goed op alle fronten. De Nissan Cube laat steken vallen als het om voetgangerbescherming gaat. De knie-airbag in de Seat Exeo kon tijdens de test niet verhinderen dat er ‘letsel’ ontstond aan dijen en knieën. Beide auto’s krijgen vier sterren.

De Citroën Nemo kwam zelfs niet verder dan drie sterren. EuroNCAP waarschuwt voor personenwagen-uitvoeringen die zijn afgeleid van bestelwagentjes. Bij het ontwerp wordt doorgaans veel te weinig rekening gehouden met veiligheid. Zaken als een stabiliteitssysteem, snelheidsbegrenzing en een gordijn-airbag ontbreken in de Nemo. Een whiplash kan in het geheel niet worden voorkomen.

Nu de nieuwe beoordelingscriteria een jaar in gebruik zijn, maakt EuroNCAP de balans op. De conclusie is dat de gemiddelde veiligheid op alle fronten nog steeds verbetert. De volwassenen-bescherming is inmiddels gestegen van 75 naar 80 procent, de bescherming van kinderen achterin van 70 naar 75 procent. Met de veiligheid voor voetgangers en fietsers gaat het ook snel beter – van 25 naar 40 procent – maar op dat vlak is nog veel werk te verzetten.