De nog te introduceren Mercedes-Benz SLK 55 AMG krijgt een ongeblazen 5,5 liter V8. Die heeft minder vermogen dan de biturbo in de E63 AMG en CLS 63 AMG maar meer vermogen dan het oude blok in de vorige SLK 55 AMG.

Mercedes onthult op de IAA in Frankfurt in september de SLK 55 AMG. Die krijgt de beschikking over de nieuwe 5,5 liter achtcilinder maar dan zonder de turbo’s die het blok in diverse AMG-modellen heeft. Met 420 pk is het overigens allerminst behelpen. Dat is bovendien 60 pk meer dan de uitgaande SLK 55 AMG produceert.

Het koppel ligt met 540 Nm 30 Nm hoger en het brandstofvebruik – je raadt het al – is fors teruggedrongen, met wel 30 procent. Als gevolg daarvan ligt de CO2-uitstoot ook lager, op 199 g/km. Dit wordt onder andere mogelijk gemaakt door uitschakelbare cilinders en een start/stop-systeem.

Mercedes heeft twee redenen om geen turbo’s op de achtcilinder in de SLK te schroeven. Volgens een insider in de Britse media passen de twee turbo’s niet meer onder de motorkap van de SLK. Daarnaast zou de toevoeging van de twee turbo’s de SLK betere prestaties geven dan de SL 63 AMG en dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Mercedes brengt naast de 55 AMG nog een nieuwe motoruitvoering mee van de SLK naar Frankfurt, de 250 CDI. Het relatieve succes van de E-Klasse Cabriolet met dieselmotor heeft Mercedes doen besluiten om de 2.1 dieselmotor met 210 pk in de SLK te hangen.